På fredagen vidtog efter avklarat årsmöte, som inte bjöd på några större sensationer, en lättare middag och därefter samkväm med övriga klubbmedlemmar, underlättat med lämpligt dryckjom.
Klubbshopen bredde ut sig över stora delar av uteplatsen och firade nya triumfer i tillgång på obskyra Roverbroschyrer tack vare ett större inköp. Jag såg ingen broschyr på swahili men annars fanns det många språk företedda.
På lördagen var planen att sällskapet i mer eller mindre samlad karavan skulle göra delar av mellersta Öland osäkert med sin närvaro. Detta delvis då Norra Öland enligt uppgift var breddfyllt med Porschar då den klubben hade träff där samma helg, någon vi märkte av lite grann.
Vi fick också ett frågeformulär med Öland och Roverrelaterade frågor, där i alla fall Kent K och jag lyckades bättre med de senare.
Efter några lite Traficinspirerade körövningar vid ett par vägskäl lyckades alla ta sig fram till det första målet som var Störlinge Lantbruks och Motormuseum där vi fick en intressant genomgång av ägaren, som första exemplet på Peter Wingrens tema för utflykten som väl kan sägas vara människor som vågat satsa på något nytt. Där fanns några bilar, men framför allt ett stort antal traktorer och en massa annat som motorsågar, ett militärt sökarljus och radioapparater. Här fanns några Porschetraktorer vilket jag kan tänka mig skulle vara en överraskning för åtminstone några Cayenneägare.
Slutligen åkte vi vidare till en bilverkstad, där innehavaren bjöd på fika med ett mycket speciellt kakfat, och också en inblick i varför han valt att gå från att vara företagsledare i ett företag med inriktning på produktionsteknik till att återgå till att arbeta som bilmekaniker, något som han inlett sin bana med. Han förklarade bl.a också att vissa Aston-Marindelar tillverkas i Olofström, något han hade ett exempel på sin vägg av och hur användbar hydroformning kan vara.
Efter detta gick färden tillbaka till Borgholm, där vi förutom Christer Nässlins frågor också fick problem med polisen.
Detta som tur var i form av en rad modellpolisbilar på en SD1 baklucka som skulle längdbestämmas som utslagsfråga.
På kvällen blev det en trerättersmiddag som inte gick av för hackor. Efter denna var det prisutdelning för frågeleken där Richard och Gwenda som så många gånger tidigare tog hem förstapriset. De fick också liksom övriga P6burna en modellbil som specialpris med anledning av P6 50årsjubileum. Därefter fick Kent Klar Roverklubbens hederspris som tilldelas den som gjort något förtjänstfullt för klubben.
Han gjorde sedan skäl för priset genom att åter öppna klubbshopen som verkade vara uppskattad då den var välbesökt.
Tack till Tomas Börjeson, som har skrivit texten
För bilderna tackar vi Tomas Börjeson och Lars Pettersson