Rover blir indiskt!


I mars 2008 blev det klart. Förlusttyngda Ford sålde sina brittiska prestigemärken Jaguar och Land Rover till det indiska konglomeratet Tata. Enligt insiderkäller citerade på flera ställen var Tata mycket angelägna om att få med bilmärket Rover och dessa varumärke vikingaskeppet i affären, vilket man också fick.

Mer överraskande

Mer överraskande är att man även fick med rätten att använda Daimler som bilmärke! Hösten 2007 sålde Ford rätten att använda namnet Daimler som företagsnamn till just Daimler AG i Tyskland. Nu finns alltså rätten att tillverka bilar med namnet Daimler hos Tata.

Daimler som bilmärke är ju i dag mest känd som en lätt förklädd Jaguar. Med i köpet fick Tata ytterligare ett insomnat brittiskt lyxmärke: Lanchester

Världens billigatse bil

Tata blev känt hos den stora allmänheten år 2007 då man presenterade en helt ny, liten och mycket billig bilmodell. Världens billigatse bil, Tata Nano, med vilken bolaget planerar att motorisera den breda allmänheten i Indien till att börja med och sedan väntar övriga Asien och andra delar av världen.

För oss Roverentusiaster är ju Tata väl känt. Under åren 2003 till 2005 byggde man CityRover för MG Rover Group. Denna CityRover var en Tata Indigo med små förändringar och den såldes alltså som en "äkta" Rover, men blev inte den succé MG Rover hoppats på. Modellen var helt enkelt för lite "Rover"!
Läs mer om denna bil här.

Finns det hopp?

Kanske!
Tata har nu ett vitt spann bilmodeller alltifrån sin egen världens billigaste bil till brittiska prestigemärken som Jaguar, Daimler och Land Rover. Däremellan finns sannolikt plats för Rovers mellanklassbilar. I stora delar av världen har Rover fortfarande ett mycket gott renommé.
Så låt oss hoppas . . .

Kineserna snuvades på Rovernamnet

Kinesiska SAIC, Shanghai Automotive Industry Corporation, snuvades på Rovernamnet. Det man kommit överens med BMW om att köpa för 11 miljoner pund.
Ställda inför faktum utnyttjade problem- och förlusttyngda Fordkoncernen sin option att köpa Rovernamnet om en annan köpare lade ett bud. Det uppgav BBC News den 19 september.
En talesman för Ford bekräftar köpet och säger att man köper för att skydda Land Rover. Man vet ännu inte om man skall använda Rover-namnet till något annat, än just skydd för Land Rover och Range Rover.
Varken Ford eller säljaren BMW vill uppge någon köpesumma..
Det var i mitten av augusti som BMW bekräftade att man skrivit kontrakt om att sälja Rovernamnet och den välkända loggan med Vikingaskeppet. Man ville då inte bekräfta till vem eller för hur mycket.

Frågan för oss Roverälskare är vad som nu kommer att hända.
En kinesisk firma, SAIC, har köpt Rovermodellerna 25 och 75.
En annan kinesisk firma, Nanjing, har köpt MG Rover Groups konkursbo, inklusive motortillverkaren Powertrain med de välkända K-motorerna.
Ford har köpt namnet Rover och varumärket.

Klart är att SAIC har kommit långt med uppfräschning och testning av åtminstone 75:an. De kommer säkerligen att börja tillverka den under innevarande höst eller vinter, och sannolikt siktar man på att exportera denna modell till Europa.
Men vad skall då denna bil heta?
Klart är också att Nanjing måste få ut något mer än MG efter sitt köp av konkursboet.
Man fick med sig en hel hög gamla fina brittiska märken. Kan det bli en kineskonstruerad Austin med Rovers K-motorer?
Klart är också att Ford för närvarande inte har resurser att utveckla en ny Rover.
Kan det bli så att man bockar om plåtarna på en Jaguar och säljer den som en Rover? Eller på sikt kanske man låter de gamla Rover-medarbetarna som nu gör Land Rover och Range Rover "leka" med Volvos bottenplatta till S80?

Spekulera går ju an, men i dagsläget ser det inget vidare bra ut för Rover-namnet.
Ärligt talat - hade det inte varit bäst att någon av kineserna fått köpa namnet?
De har åtminstone en ambition att bygga bilar!

Nanjing bygger MG i USA

Nanjing, som köpte MG Rovers konkursbo, har nu bekräftat att de ändrat sina planer för produktionen av bilar i Longbridge. Nu kommer Longbridge bara att få sammansättning av bilar med delar som levereras i byggsatser från Kina. Man siktar på cirka 15 000 bilar per år. Lika många bilar skall sättas samman i en ny fabrik i Oklahoma i USA, där Nanjing håller på att skapa ett amerikanskt huvudkontor. Nanjing siktar nu in sig på att enbart producera MG och tycks helt släppa Rovermärket.
I sina kinesiska fabriker planerar Nanjing att bygga 200 000 MG-bilar och 250 000 motorer. Där fins nu merparten av produktionsutrustningen från Longbridge.
Nanjing sysselsätter för närvarande 57 medarbetare i Longbridge och med dessa nya krympta planer blir det sammanlagt cirka 200 personer totalt, vilket är långt mindre är de 600 till 1000 personer som planerades från början.
Vid sidan av sammansättning av bilar kommer Nanjing även att bygga upp ett forsknings- och utvecklingscenter för utveckling av nya modeller i Longbridge.

Pengar till kreditorer

I början av augusti betalades de första pengarna ut från MG Rovers konkursbo till kreditorer.
Först ut i den långa raden att få betalt var kreditorerna i Belgien, som i en första betalning nu fick 20 pennies per pund i krav. Något lite mer kan komma senare.
Konkursförvaltarna planerar att betala till de europeiska kreditorerna under hösten och först efter årskiftet 2006/2007 tar man itu med de brittiska kreditorerna, som sannolikt får klart sämre utdelning av konkursen än de europeiska kreditorerna.
Texten skriven av Bosse Arnholm

Tillbaka till början

Sista Rovern har lämnat bandet på Longbridge

Fredagen den 28 july byggdes de sista bilarna av MG Rover Group i Longbridge. Därmed blev också de sista 54 bilarbetarna arbetslösa och en 100-årig bilbyggartradition tog definitivt slut.
Ända sedan konkursförvaltarna tog över verksamheten den 8 april har bilbyggandet fortsatt i fabriken. Man har arbetat med att färdigställa de bilar som var påbörjade vid konkursen. Det har varit bilar av alla modeller och av märkena MG och Rover.
Fortfarande arbetar drygt 200 personer inom företaget. De arbetar med att sälja de kvarvarande bilarna,med ekonomi, personaladministration och IT. De flesta av dessa kommer att arbeta vidare tills den nya ägaren tar över helt.

Honda stoppar Rover 45

Under juni och juli har representanter från Honda besökt MG Rover Group i Longbridge och där förstört eller tagit bort alla viktiga ritningar till Rover 400 och Rover 45, den modell Honda och Rover utvecklade gemensamt under 1980- och -90-talen. Dessutom plockade man bort speciell utrustning från tillverkningsbanden som används för dessa bilar.
Andelningen är att MG Rover och Honda gemensamt ägt denna modell och Honda vägrar sälja modellen vidare till den som köper konkursade MG Rover Group.

Nanjing vann dragkampen om MG Rover

Det blir Rovers död!

Kinas äldsta biltillverkare, Nanjing Automobile Group Corporation, vann dragkampen om MG Rover Group. Sent fredagen den 22 juli gjordes affären upp.
Detta innebär sannolikt slutet för Rover som bilmärke!

Nanjing betalar mellan 50 och 100 miljoner pund, alltså mellan 650 miljoner och 1,3 miljard svenska kronor, för hela MG Rover Group inklusive motortillverkaren Powertrain.
Planerna är att fortsätta tillverkningen av MG:s sportbilar och kanske MG ZT i Longbridge eller någon annanstans i England. Här skall man också bygga upp ett forsknings- och utvecklingscentrum. Totalt räknar man med att sysselsätta uppemot 2 000 personer inom fem år då minst fem nya MG-modeller skall ha introducerats.



Den brittiska konsultfirman Arup har redan gjort skisser på nya modeller åt Nanjing, se bilden till vänster.


Arup kommer att fortsätta som rådgivare och konsult åt Nanjing.
Produktionen av små och medelstora bilar flyttas dock till Kina. Bilar som tillverkas för försäljning i Europa kommer att sättas samman någonstans i England.

Läs mer om de tre kombattanter som deltog i slutkampen om MG Rover:


Läs vad som hände, vecka för vecka, sedan MG Rover stoppade produktionen den 7 april längre ner på denna sida.

Lite bakgrund

Några artiklar i brittisk press är speciellt väl värda att läsas:
30 års vånda! från Times ger en historisk tillbakablick.
BBC:s variant av denna historia.
De bär skulden för Rovers fall, från The Independent.
Och så Times-krönikören Jeremy Clarksons krönika om Rover som är speciellt riktad till oss svenskar? Passa er bara så ni inte får sura uppstötningar när ni läser. Men den är bra skriven!
Det kan vara intressant att åter läsa denna artikel skriven i samband med att Phoenix Ventures köpte MG Rover från BMW. Den är fortfarande aktuell och mycket läsvärd!

Tillbaka till början

Slutet för Rover!

Efter 101 års biltillverkning har nu företaget Rover kommit till vägs ände. Fredagen den 15 april 2005 försattes MG Rover Group i konkurs. De drygt 6000 arbetarna avskedades. Hoppet är ute.
Efter en dryg veckas intensivt arbete kunde bolagets förvaltare bara beklaga att det inte fanns någon som helst chans att rädda MG Rover som en arbetande och fungerande verksamhet. Då återstod bara konkurs och en kommande utförsäljning av de tillgångar som möjligen finns kvar i bolaget.
Förutom de drygt 6 000 anställda inom MG Rover drabbas även drygt 12 000 anställda hos Rovers brittiska underleverantörer. Detta är ett hårt slag för regionen runt Birmingham, men även för labourregeringen.

Tony Blair och hans ministär anses av många ha reagerat för sent och för svagt på signalerna om MG Rover Groups obestånd.
Tony Blair och finansmininister Gordon Brown avbröt sina respektive valkampanjer efter konkursbeskedet och begav sig till Birmingham, där de presenterade ett omfattande paket som skall underlätta för de drabbade arbetarna.

Totalt cirka 1 000 arbetare får tillfälligt fortsätta arbeta med att färdigställa de cirka 1 000 halvfärdiga bilarna i Longbridge.

I efterhand visar det sig att de första tecknen på MG Rover Groups obestånd visade sig för ett år sedan. Redan i mars 2004 klarade företaget inte av att betala sina underleverantörer i tid. Dessa svårigheter blev värre under hela 2004. Under januari 2005 hade 46 underleverantörer krav på företaget. I februari var det 76 underleverantörer som inte fått betalt i tid.
Klart är alltså att MG Rover Group har haft problem med kassaflödet under en ganska lång tid, men det är också så att företaget enbart under 2004 betalat drygt 1 800 underleverantörer 1,1 miljard pund.

Om finns hopp om fortsatt tillverkning av Roverbilar? Läs mer nedan!

Sedan Phoenix Ventures år 2000 köpte ut MG Rover Group från BMW har tillverkningen koncentrerats till den legendariska Austinfabriken i Longbridge i utkanten av Birmingham. Denna fabrik som skapades av den legendariske Lord Austin och togs i bruk 1905 skulle i sommar firat sitt 100-årsjubileum med en rad evenemang och uppvisningar av olika slag.

Ökad efterfrågan på bilar!

Under april månad har kunderna strömmat till många av de svenska Roverförsäljarna!
- Det är märkligt att så många kommer nu, säger en återförsäljare till RCoS webbmaster. Alla vill köpa bil nu. Men det finns inga att sälja. De få bilar som fanns på lager försvann direkt.
Nu finns bara den konkursade generalagentens bilar kvar som fabriksnya och de får inte säljas för närvarande. Snabbt försvinner däremot alla demobilar hos återförsäljarna.

Svenske generalagenten i konkurs

Den svenske generalagenten för Rover och MG, Britt Automobil AB, begärde onsdagen den 13 april sig själv i konkurs..
Detta sedan MG Rover Groups förvaltare på onsdagen deklararerat att det företaget drar tillbaka alla sina garantiåtaganden. Där finns helt enkelt inte tillräckligt med pengar.
- Vi har inte resurser att ta på oss fabrikens garantiåtaganden, säger Britt Automobils VD Jan Reander till RCoS webbmaster. Därför var vi tvungna att ta detta steg.
- Vi är mycket besvikna, fortsätter Jan Reander. Vi känner oss även lurade. Vi blev invaggade i tron att allting skulle lösa sig och att den planerade affären med Shanghai Automotive Industries Company, SAIC, i praktiken redan var klar när vi drog igång vår verksamhet förra året. Men vi har haft svårt att få ut garantiersättningar, och den senaste tiden har vi inte heller fått billeveranser som planerat.
Hos konkursförvaltaren arbetar man nu för högtryck. I slutet av maj skall en konkursboförteckning vara klar. Där skall samtliga tillgångar och skulder redovisas. Under tiden undersöker man möjligheterna att realisera företagets tillgångar, däribland ett antal fabriksnya bilar, för att sedan så snabbt som möjligt förvandla dessa tillgångar till kontanter.
- Det finns olika sätt att hantera de kvarvarande bilarna, säger Henrik Fromme, en av handläggarna hos konkursförvaltaren. Ett sätt är att sända tillbaka bilarna till leverantören, ett annat att sälja dem i Sverige. Det är för tidigt att säga vilken metod som ger mest till konkursboet.

Om det den senaste tiden känts osäkert att köpa en ny MG eller Rover, är det idag alltså i praktiken omöjligt.

De svenska återförsäljarna och garantierna

Det är i skrivande stund omöjligt att få en överblick över läget bland de svenska återförsäljarna.
Klart är att det råder förstämning, oro, till viss del ilska och besvikelse bland återförsäljarna. Men också en fast beslutsamhet att det som skett med MG Rover Group och med den svenska generalagenten så lite som möjligt skall drabba deras kunder.
Många av dessa återförsäljare tar egna förluster för att rädda kunderna, även om dessa åtaganden naturligtvis inte kan passera den gräns att det äventyrar återförsäljarnas egna ekonomiska möjligheter att överleva.
Klart är också att många av MG Rovers återförsäljare i Sverige känner samma entusiasm för Rover som vi medlemmar i Rover Club of Sweden. De känner samma sorg över MG Rover Groups öde, och de har samma känsla för brittiska bilar som vi har, nämligen att det behövs en motvikt till de konforma världsbilarna utan egen själ. De är kort sagt bilentusiaster.
Sedan den svenske generalagenten försatte sig själv i konkurs den 13 april har återförsäljarna haft egna möten åtskilliga gånger för att diskutera möjligheten att driva verksamheten vidare, för att skapa en gemensam handlingslinje både gentemot den konkursade generalagenten och gentemot den konkursade fabriken, och inte minst för att försöka rädda en fortsatt verksamhet i någon form. Här gäller det inte minst att försöka ersätta den uteblivna fabriksgarantin på de sålda bilarna och att kunna förse kunderna med reservdelar även i framtiden.
För fabriksnya bilar sålda i Sverige före och efter den 13 april gäller följande:
1. Fabrikgarantin gäller
2. Lackgarantin och rostskyddsgarantin oklart just nu.
3. Vagnskadegarantin oklart just nu
4. Rover assistans gäller
För fabriksnya bilar sålda från den 13 april gäller det som varje enskild köpare kommit överens om med säljaren.
Men bilar sålda på detta vis är ytterligt sällsynta, om det ens finns någon! Det gäller främst bilar som ägts av den konkursade svenske generalagenten och dessa bilar är för närvarande under konkursförvaltarens förvaltning. De kommer att säljas, men det är ännu ovisst när.
Klart är att det svenska återförsäljarnätet håller på att förhandla fram ett garantipaket med olika försäkringsbolag.
I början av maj tog den norska generalagenten över åtagandet om fabriksgaranti för MG och Roverbilar både i Norge och Sverige. Det är i skrivande stund inte helt klart vilken omfattning denna garanti har, och om den gäller alla bilar oavsett försäljningsdag.
I Sverige finns ett antal entusiastiska återförsäljare som nu med gemensamma krafter kämpar vidare för att vi kunder inte skall bli lidande. Och inte minst, man försöker på olika sätt få loss alla de beställda bilar som står på kaj i England för leverans till svenska kunder. Dessa bilar har inte skeppats över till Sverige på grund av den svenske generalagentens konkurs.
På den norska generalagentens hemsida finns en lång, men inte aktuell, lista över de svenska återförsäljarna och serviceverkstäderna. Se adress nedan.

Hjälp från Norge

Den norske generalagenten, MG Rover Norge, har genom ett avtal med Britt Automobil i Sverige, levererat reservdelar till svenska återförsäljare och serviceverkstäder. Man kommer att fortsätta den verksamheten och starta eget i Sverige i anslutning till Britt Bilimports servicecenter i Helsingborg.
Hela reservdelsförsäljningen för MG och Rover såldes ut från MG Rover Group för drygt ett år sedan och drivs sedan dess av Caterpillar. Man förser därmed världens drygt tre miljoner MG och Roverbilar med reservdelar och räknar med att göra så under åtskilliga år framöver.
MG Rover Norge tar över MG Rover Groups åtagande om fabriksgaranti på bilar sålda både i Sverige och i Norge. Detta bekräftas på deras hemsida
www.mg-rover.no. Där finns också en lång, men inte aktuell, lista över de svenska återförsäljarna och serviceverkstäderna.
Enligt en obekräftad uppgift förhandlar Britt Automobils konkursförvaltare med Folksam om vagnskadegarantin för de i Sverige sålda bilarna.

Tillbaka till början

Slutet för Rover?

Allt talar för att Rovers biltillverkning nu har kommit till ett definitivt slut efter drygt 100 år.
Torsdagen den 7 april 2005 tvingades företaget stoppa tillverkningen av bilar sedan flera ledande underleverantörer stoppat leveranserna. Detta då de inte fått betalt och den så gott som klara affären med kinesiska Shanghai Automotive Industries Corporation, SAIC, gått i stå på grund av MG Rovers ansträngda ekonomi.
Den brittiska regeringen var villiga att ge ett överlevnadslån, men.det lånet vägrade man betala ut utan att avtalet med SAIC var helt klart.
Den brittiska regeringen har i stället lovat satsa åtskilliga miljoner pund på MG Rovers underleverantörer och andra arbetsgivare i den hårt drabbade regionen. Pengarna lär enligt uppgift främst gå till utbildning av arbetare och utveckling av företag så att förlusten av leveranser till MG Rover inte blir så stor.
Under helgen den 9 till 10 april, har en mängd rykten florerat kring MG Rover. Bland annat har SAIC hävdat att de hösten 2004 köpte rättigheterna till märket Rover och till modellerna Rover 75 och 25, liksom K-motorn. Om detta visar sig vara sant kan de börja bygga Roverbilar i Kina.
Måndagen den 12 april rapporterade den kinesiska nyhetsbyrån Xinhua att SAIC planerar att snarast börja bygga Rover 75, Rover 25 och K-motorn. Detta kommer då att ske i Kina. Planerna är att sälja dessa bilar som just Rover över hela den asiatiska marknaden.
Enligt Xinhua har SAIC fått ett positivt bemötande från BMW när det gäller att använda varumärket Rover och dess vikingaskepp på bilarna.
Under ett besök i Birmingham under helgen den 10 till 11 april förklarade premiärminister Tony Blair att han fortfarande tror på en affär av något slag med SAIC.
Andra bedömare tror att SAIC kan tänkas köpa ut exempelvis produktionslinorna från Rover för att flytta dem till Kina. SAIC förklarade också på söndagen att man överväger att köpa delar av tillgångarna ur MG Rover.
Många tror att det blir relativt enkelt att hitta köpare både till MG-märket och till produktionslinjen för MG TF. Denna bil är den bäst säljande sportbilen i Storbritannien. Även de MG-modeller som bygger på Rovermodeller säljer bra och har mot trenden ökat försäljningen i år. Medan Rover tappat uppemot 30 procent i år har MG-modellerna ökat runt 2 procent. Trots tappet har Rover-märket hållit sin marknadsandel på 2,9 procent i Storbritannien.

Fredagen den 8 april tog tre konsulter från Price Waterhouse Coopers över förvaltningen av de två företagen MG Rover Group och Powertrain. De kommer även att gå igenom andra företag som ägs av Phoenix Venture Holdings, MG Rover Groups ägare. Även Phoenix Venture Holdings fyra ägare, John Towers, Nic Stephenson, Peter Beale och John Edwards, kommer att synas i sömmarna. De fyra har åtskilliga gånger beskyllts för att plocka ut stora summor pengar ur det blödande företaget.
I ett försök att mildra kritiken erbjöd sig de fyra direktörerna tisdagen den 13 april att skänka sina ägarandelar i Phoenix Venture Holdings till konkursförvaltarna att användas för att ge MG Rover Group mer kontanter och därmed ytterligare en tidsfrist.
Konkursförvaltarna tackade nej till denna gåva. Man ansåg sig inte kunna förvandla dessa tillgångar till kontanter tillräckligt snabbt.
På onsdagen omvandlade direktörerna i stället sina ägarandelar i Phoenix till en fond dels till stöd för arbetarna vid Longbridge och dels för att rädda historiskt värdefullt material från fabriken i Longbridge och inom MG Rover Group. Två oberoende förvaltare har tagit kontrollen över direktörernas tillgångar i Phoenix Venture Holdings. Senare har även biskopen i Birmingham knutits som förvaltare till denna fond.

Veckan efter konkursen
Från konkursen den 15 april och fram till söndagen den 24 april har det varit märkligt tyst både från konkursförvaltarna och från de gamla ägarna.
Under helgen den 23 - 24 april kom dock besked från Shanghai att man kommer att lägga ett bud på Powertrain, MG Rover Groups motortillverkare. SAIC äger redan den intellektuella rätten till Powertrains motorer i K-serien som man tänkt använda på olika sätt. Företagets efterforskningar har visat att det skulle ta två år att bygga upp en helt ny fabrik för motortillverkning i Kina och man vill få tillgång till nya motorer mycket snabbare än så.
Under helgen har SAIC även bekräftat att man kontaktat MG Rovers underleverantörer både med en fråga om priser och en fråga om deras möjlighet att leverera delar för nyproduktion av bilar. Man påpekar dock att detta bara är sonderingar. SAIC vill dra fördelar av att de äger Rovermodellerna 25 och 75 på något vis, men det finns inga som helst beslut om att eventuellt starta produktion på något ställe. Företaget har dock ett team på 300 personer som undersöker möjligheterna.
Enligt The Times försöker SAIC även finna en fabrik i östra Europa för att där bygga Rover för den europeiska marknaden.

Torsdagen den 28 april fick MG Rover Groups konkursförvaltare ett brev från SAIC, där SAIC förklarar sig intresserat av att köpa valda delar av bil- och motortillverkningen i de konkursade företagen MG Rover Group och Powertrain. Man ber också om ett snabbt möte för att diskutera villkoren för detta.
Flera proffessionella bedömare anser att SAIC enbart vill köpa produktionslinor och verktyg för att snabbt flytta tillverkningen till Kina.
SAIC tycks vara det enda företaget som visat intresse för Rover! Även om rykten även talar om att ett ryskt företag visat visst intresse.

Konkursförvaltarna skall även sälja MG-märket och dess produktionsapparat. Över 200 företag och grupper har anmält sitt intresse och den första bedömning av intressenterna som konkursförvaltarna gjort visade att knappt hundra av dessa är seriösa och stadda vid tillräcklig kassa för att klara av en affär.

Vecka 2 - med fler avskedanden och en svag strimma hopp!
Det var inte mycket som läckte ut från konkursförvaltarna eller från andra källor under denna vecka.
Fredagen den 29 april tvingas konkursförvaltarna dock ge upp hoppet om fortsatt produktion vid Powertrain och ytterligare drygt 400 arbetare avskedades.
Sedan konkursen var ett faktum hade man förhandlat med underleverantörerna om förlängd produktion. En uppgörelse hade förhandlats fram, men stoppades till slut av några underleverantörer.
De senaste veckorna har produktionen av motorer pågått i minskad skala. Powertrain har levererat motorer till en rad biltillverkare förutom MG Rover Group. Den största kunden har varit Ford som använt en K-motor i sin Free Lander. Ford har under den senaste tiden byggt upp ett buffertlager med motorer. Detta lager lär räcka åtminstone året ut, och i den nya modell av Free Lander som kommer nästa år skall Ford sätta in en egen motor.

Under veckan har två konkurrenter besökt Longbridge för att inleda arbetena med att lägga definitiva bud på den rullande rörelsen, vilket innebär att de snabbt skulle kunna återuppta bilproduktionen i Longbridge. Detta bekräftades av Tom Lomas, en av konkursförvaltarna, i en intervju i The Independent söndagen den 1 maj.
Tom Lomas bekräftade också att en de två intressenterna är iransk, och han hoppas på en uppgörelse inom några veckor.
Han vill dock inte uppge om någon av de två intressenterna verkligen har för avsikt att starta produktion i Longbridge.
Tom Lomas förklarade att man i första hand söker intressenter som vill ta över hela rörelsen då det skulle inbringa mest till konkursboet.
Den tidigare hetaste kandidaten att ta över MG Rover, Shanghai Automotive Industries Company, SAIC, lär inte vara en av dessa två intressenter. SAIC köpte ju rättigheterna till Rover 25, Rover 75 och K-motorerna, och har hela tiden sagt sig enbart vara intresserad av att köpa ut enskilda tillgångar ur konkursboet.
Att SAIC har rätt till dessa modeller hindrar inte, enligt Tom Lomas, en köpare av MG Rover Group att starta tillverkning av modellerna i Longbridge.

Förutom de två som nu förhandlar om att ta över hela MG Rover Group finns ett 90-tal företag och grupper som har lämnat eller kommer att lämna bud på olika tillgångar i konkursboet. Bland dessa finns företag från Ryssland, Kina, sydostasien, mellanöstern och UK.

Vecka 3, 2 till 8 maj

Måndagen den 2 maj avslöjade The Times att intressent nummer 2 till det konkursade MG Rover Group är den ryske oligarken Oleg Deripaska, Rysslands näst rikaste man och endast 36 år gammal.
Han har blivit stenrik på företaget Rusal som är Rysslands ledande producent av aluminium med 63 000 anställda. Han äger dessutom RusPromAvto som tillverkar bilmärket Volga.
Alexander Yushkevich är styrelseordförande i RusPromAvto. Han har till den ryska tidningen Gazeta sagt att "MG Rover är potentiellt intressant för RusPromAvto".

Tisdagen den 3 maj kommer så tidningen The Independent med nyheten att den allra hetaste kandidaten till att köpa hela MG Rover Group är en annan rysk storkapitalist, den blott 24-årige Nikolai Smolenski.
Nikolai Smolenski var i Longbridge förra veckan och inspekterade fabriken. Han anses mer genuint intresserad av MG Rover än Oleg Deripaska. Sommaren 2004 köpte Smolenski den brittiska sportbilstillverkaren TVR och han ser kanske synergieffekter i ett köp även av MG Rover.
Farhågorna att SAIC skulle hindra fortsatt produktion av bilar och motorer i Longbridge avfärdas av konkursförvaltaren.

The Daily Telegraph rapporterade lördagen den 7 maj att de tre iranska biltillverkarna Saipa, Khodro, and Dastaan förberedde ett gemensamt bud på MG Rover Group med syftet att snarast möjligt starta produktionen i Longbridge igen.
Khodro och Saipa ägs av iranska staten medan Dastaan är en mindre privatägd biltillverkare. Dastaan skrev nyligen på ett kontrakt om att köpa 2 000 Roverbilar, ett kontrakt som MG Rover Group inte hann uppfylla före konkursen.
Flera källor bekräftar att de tre företagen, var för sig, är intresserade av MG Rover. De flesta källorna kan dock inte knyta samman de tre bolagen och bekräfta att ett gemensamt bud är på gång.
Dastaans brittiska agent, Peter Linghorn, säger till Daily Telegraph att det inte är fråga om en ren affärsuppgöresle utan ett försök att förbättra relationerna mellan de två nationerna. Peter Linghorn antydde att iranierna skulle vara villiga att ta över en del av MG Rovers pensionåtaganden.
En officiell talesman i Teheran har sagt att att det är oklart vad som är till salu. Den iranska staten har pengar att skjuta till för att rädda MG Rover, men det är oklart vad som finns kvar när kineserna tagit sitt.
Det var ett team från det iranska industriministeriet som förra veckan inspekterade MG Rover Groups Longbridgeanläggning för att värdera tillgångarna och starta förberedelserna för ett bud.
Enligt vad som läckt ut avser de iranska intressenterna att så snart som möjligt få igång produktionen av 150 000 bilar per år i Longbridge, för att senare, kanske redan under 2006 starta produktion i Iran och därmed kanske också lägga ner produktionen i Longbridge.

Vecka 4, 9 till 15 maj

Måndagen den 9 maj citerade den brittiska tidningen The Guardian den iranska tidningen Donya-ye Eqtesad där den iranske industriministern Eshagh Jahangiri förklarade att man nu inte längre var intresserad av att köpa MG Rover Group.
- Vi behöver inte deras maskiner, förklarade Eshagh Jahangiri. De viktiga intellektuella rättigheterna har redan sålts till Shanghai Automotive Industry Corporation, så det finns ingenting av värde kvar för oss att köpa.


Enligt vad Daily Telegraph skrev tisdagen den 10 maj är nu Shanghai Automotive Industry Corporation, SAIC, berett att rädda uppemot 1 500 arbetstillfällen vid MG Rovers anläggningar i Birmingham. Ett bud kommer någon av de närmaste dagarna, då anbudstiden för hela eller delar av MG Rover Group går ut.
Det som främst intresserar SAIC idag är dels den teknik som finns i Longbridge och dels de anställda som arbetar med teknisk utveckling och design. Syftet tros vara att skapa ett utvecklingscenter där.
Före konkursen hade MG Rover mellan 500 och 600 ingenjörer anställda. Dessa anses inte ha några problem att finna nya arbeten utanför MG Rover. Enligt branschbedömare lär det finnas minst två lediga jobb som väntar på varje friställd MG Roveringenjör! Det är alltså bråttom om SAIC skall lyckas få några av dessa på kroken.
Denna tanke att konstruera bilar i England och bygga dem i Kina liknar i mycket det avtal Phoenix Ventures var nära att sluta med SAIC före konkursen.
Professor Garel Rhys, chef för bilforskningen vid Cardiff Business School, anser att MG Rovers enheter för utveckling och konstruktion håller världsklass särskilt vad gäller motorutvecklingen.

Daily Telegraph skrev också att de två ryska intressenterna nu tycks ha förlorat intresset för att bjuda på MG Rover.

Fredagen den 13 maj var sista dagen för intresserade att lämna bud på hela MG Rover Group eller delar av företaget. Av de många som visat intresse återstod då inte många som verkligen presenterade bud. Enligt vad som framkommit, konkursförvaltarna vägrar säga något, har det inte kommit in något enda bud på MG Rover Group som en fungerande enhet, och med syftet att återuppta produktion och verksamhet.
Däremot finns alltså åtminstone något bud på MG:s sportbilar. Sedan Alchemy offentligt meddelat att de inte längre är intresserade har i stället Chapman Automotive meddelat att de lägger ett bud. Det gäller då enbart sportbilen MG TF, och deras planer är att flytta tillverkningen till en annan fabrik.
Stadco, det företag som levererat en rad karossdelar till MG Rover Group, bland annat hela karossen till MG TF, har beslutat att stänga sin fabrik i Coventry. Därmed förlorar ytterligare 200 anställda sina jobb.

Under veckan har trycket ökat på Phoenix Venture Holdings, PVH, ägare till det konkursdrabbade MG Rover Group. Den oberoende pensionsorganisation som tog över ansvaret för pensionsfonderna inom MG Rover Group i samband med konkursen har krävt att PVH försätts under administration för att säkra tillgångar till de anställdas pensioner, men hitintills har PVH:s ägare lyckats undgå detta.
En oberoende källa säger att det inte är en fråga om PVH tvingas i konkurs, utan om när det sker.
Under tiden arbetar de fyra ägarna hårt med att säkerställa och flytta över tillgångar till den fond de skapat till nytta för de före detta anställda inom MG Rover Group. Det ryktas dock om att en spricka uppstått mellan de fyra ägarna.

Den brittiska konsultfirman Ricardo har slutit ett avtal med Shanghai Automotive Industry Corporation, SAIC, om att förse den kinesiska firman med forsknings- och utvecklingskapacitet i Storbritannien. För att klara detta kommer Ricardo att nyanställa uppemot 100 ingenjörer under den närmaste tiden. Enligt företagets vd, Rodney Westhead, kommer man bland annat att söka dessa bland före detta Roveranställda.

Vecka 5, 16 till 22 maj

Nu blir det ordentlig rea på bilar i England!
10 000 fabriksnya Rover och MG-bilar finns färdiga för försäljning. Dessutom 5 000 demobilar. Dessa bilar ägs av Capital Bank, ett dotterbolag till storbanken HBOS.
Vid ett möte måndagen den 16 maj erböds de brittiska återförsäljarna 15 procent på inköpspriset av dessa bilar, och dessutom hjälp med pappershantering, skatter, transporter och annat till ett värde av åtskilliga miljoner pund.
Denna rabatt imponerade dock inte på alla. Tidigare har de kunnat få upp emot 20 procents rabatt på nya bilar från MG Rover Group, främst i form av mängdrabatter..
Detta erbjudande från Capital Bank ses i alla fall som en öppning, och ett allvarligt försök från banken att få sålt alla dessa bilar. En försäljning skulle också underlätta för återförsäljarna att överleva. Från MG Rovers konkurs och fram till nu har man bara kunnat sälja bilarna till det fulla listpriset, vilket inga kunder accepterat. Alternativet har varit att sälja till lägre pris och själva ta förlusterna.

För två år sedan, 2003, sålde MG Rover 16 hektar mark i anslutning till Longbridgefabriken till till ett regionalt utvecklingsföretag, Advantage West Midlands, AWM, och i dagarna har byggandet av en teknikpark startat på denna mark.
Tanken är att Longbridge Technology Park skall rymma lokaler för forskning, utveckling och tillverkning av teknisk art, men även allmäna lokaler som pubar och daghem. På sikt räknar man med att skapa 2 500 arbetstillfällen här.

Under veckan har en ny spekulant på hela MG Rover Group dykt upp.
Det är Birminghammiljonären Martin Moseley som älskar MG Rover så mycket att han vill köpa och därmed rädda hela företaget! Han äger själv åtta Roverbilar och hans företag har enbart Rover som företagsbilar.
Martin Moseley har lämnat ett bud på 400 miljoner USD för MG Rover. Han avser att starta bilproduktionen inom 45 dagar och att rädda uppemot 4 000 arbetstillfällen. Företaget skall dock byta namn till Crusader Motor Company. Förutom 400 miljoner USD av egna pengar backas Moseley upp av en taiwanesisk multimijonär som garanterar att nödvändiga kontanter finns till hands om budet antas.
Moseley är chef för och ägare till speditionsfirman Hockely Heath. Hans familj har varit engagerad i affärslivet i Midlands under drygt 100 år och är välkänd i området.
Till tidningen Evening Mail i Birmingham säger Martin Moseley att de taiwanesiska pengarna skall fungera som säkerhet för lån. Han säger sig vara besviken på konkursförvaltarnas sätt att bemöta honom:
- De tycks inte ta mig på allvar!


Lördagen den 21 maj rapporterade flera brittiska media att fem intressententer för MG Rover Group, eller delar därav, återstår för konkursförvaltarna att ta ställning till. Två av dessa är intresserade av MG delen och de övriga tre av Roverdelen.
Konkursförvaltarna förklarar att det fortfarande finns en strimma av hopp om fortsatt bilproduktion vid Longbridgefabriken, men det hoppet är inte stort.
- Kostnaderna och svårigheterna förknippade med fortsatt produktion vid Longbridge får inte underskattas., sa en av konkursförvaltarna, Tomas Lomas, till BBC. Han säger samtidigt att det är avsevärt lättare att få igång tillverkningen av motorer inom Powertrain, vilket också kan vara aktuellt.
Konkursförvaltarna har noggrant gått igenom det avtal som slöts mellan MG Rover Group och Shanghai Automotive Industry Corporation, SAIC, om de intellektuella rättigheterna till olika bil- och motormodeller under 2004 och fått fram att det inte hindrar den som nu eventuellt köper hela, eller delar av MG Rover Group att fortsätta produktionen av dessa modeller.
Daily Telegraph rapporterar att en av intressenterna för Rover sannolikt kommer från Iran och en andra från Ryssland. De skriver också att den iranska intressenten vill starta produktionen i Longbridge så snart som möjligt, för att sedan på sikt föra över produktionen till Iran. Då skulle möjligen en produktion av "byggsatser" bli kvar i Longbridge, vilket ändå skulle rädda ett stort antal arbetstillfällen vid fabriken.

Vecka 6, 23 till 29 maj

Shanghai Automotive Industry Corporation, SAIC, hotar nu med långdragna rättsliga processer om någon försöker återuppta produktionen av Rover 25, Rover 75 och de Rovermotorer i K-serien som SAIC köpt den intellektuella rätten till.
MG Rover Groups konkursförvaltare ser detta som ett försök att skrämma bort de företag som lagt bud och som vill återuppta produktionen. Konkursförvaltarna har engagerat flera oberoende advokater som gått igenom kontrakten med SAIC och funnit att SAIC:s rättigheter inte hindrar fortsatt produktion i Longbrigde.

Konkursförvaltarna kommer att samla gäldenärarna till ett möte den 10 juni. Sannolikt har de då klart med vilka bud de accepterat och vad detta innebär för en eventuellt fortsatt verksamhet inom MG Rover Group.

Cirka 400 personer är fortfarande sysselsatta vid MG Rover Group och cirka 200 personer vid Powertrain. Dessa personer är anställda av konkursförvaltarna, dels för att hjälpa dem i deras arbete och dels för att lägga produktionslinjer och fastigheter i malpåse.

Ford har beslutat att från och med juni minska produktionen av Freelander-modellen. Det är den stoppade produktionen av motorer vid Powertrain som fått Ford att ta det beslutet.

Financial Times rapporterar denna vecka att gäldenärerna inte kan räkna med att få tillbaka mer än 5 pence per pund i fordran!
Konkursförvaltarna har räknat samman MG Rover Groups skulder till £1,37 miljarder. Tillgångarna uppgår bara till £80,5 miljoner pund sedan skulder till gäldenärer med förmånsrätt och banker med lån mot säkerhet räknats bort.
Den största fordringsägaren i konkursboet är ägarbolaget Phoenix Ventures Holdings.
Denna sammanställning gäller enbart MG Rover Group och alltså inte Powertrain.
Financial Reporting Council har undersökt MG Rover Groups bokföring genom att gå igenom de senaste årens offentliga bokföring, alltså till och med 2003. Man säger att denna undersökning gett upphov till ett antal frågor som måste finna ett svar.

Under veckan har det blivit klart att MG Rovers brittiska återförsäljare gått med på den uppgörelse som föreslogs av Capital Bank förra veckan. Enligt denna får återförsäljarna 15 procents rabatt på de återstående 15 000 bilarna och dessutom hjälp med skatter och transporter av bilarna. Totalt innebär uppgörelsen att återförsäljarna får runt 25 miljoner punds rabatt.

Vecka 7, 30 maj till 5 juni

Denna vecka har inte mycket hänt.
Jo, förresten:

De brittiska återförsäljarna klagar på att deras fordran på MG Rover satts för lågt av konkursförvaltarna.

Triplex som tillverkar bilrutor, kommer att stänga sin fabrik i Peterborough och därmed förlorar de 200 anställda sina arbeten. Möjligen kan några av dessa få arbete vid någon annan av Triples fabriker i UK. Redan före MG Rovers konkurs hade Triplex varslat 30 av de anställda vid denna fabrik om uppsägning.

Under den gångna veckan har friställda från MG Rover och deras familjer erbjudits fria tågresor från Longbridge till semesterorter vid kusten av Virgin Trains. Runt 1 000 familjer har utnyttjat detta erbjudande som en chans att komma ifrån den dystra vardagen.

Under veckan har den nye brittiske industriministern Alan Johnson tillsatt en utredning med vittgående befogenheter som skall ta reda på vad som ledde fram till MG Rovers konkurs, och ta reda på om företagets ledning agerat olagligt på något sätt. Utredningen har kraftfulla befogenheter. Utredningen skall ske så snabbt som möjligt och Alan Johnson lovar att resultatet skall bli offentligt. Denna utredning leds av Guy Newey och Gervase MacGregor och skall utreda affärerna i och mellan MG Rover Group, Phoenix Venture Holdings och MGR Capital ett leasingföretag som finansierar begagnathandeln med MG- och Roverbilar.
Utredarna har fått klara besked att arbeta snabbt, men liknande utredningar har tidigare haft en tendens att dra ut på tiden. För inte så länge sedan avslutades en utredning som tog nio år att slutföra!

Det brittiska riksrevisionsverket överväger nu att undersöka regeringen Blairs agerande under månaderna före MG Rovers konkurs. Riksrevisionsverket har mandat att syna alla offentliga myndigheter och rapporterar direkt till parlamentet. Verket är speciellt intresserat av Tony Blairs och dåvarande industriministern Patricia Hewitts erbjudande om ett överbryggningslån på 100 miljoner pund som kom mitt under valkampanjen i våras.
Syftet med undersökning skall vara att ta reda på om offentliga medel riskerats med detta erbjudande.

6 till 19 juni

Under mina två veckors rundresa i UK hört och läste vi inte mycket om MG Rover.
Konkursförvaltarnas möte med kreditorerna den 10 juni var naturligtvis en stor nyhet, men det var tyvärr inte mycketr som kom ut av detta möte. Som väntat upprepade konkursförvaltarna att kreditorerna knapast kommer att få någon utdelning. Inte ens de största fordringsägarna. Det lär inte heller bli pengar över för att täcka kunkursförvaltarnas kostnader.
De sa också att likvidation och föärsäljning av företaget i dess substansdelar vore den bästa avslutningen. Detta vore det snabbaste och säkraste sättet att avsluta konkursen och det som sannolikt skulle ge mest utdelning.
På den positiva sidan kom det fram att Longbridgefabrken fortfarande är öppen och det är möjligt att dra igång produktionen där relativt snabbt. Konkursförvaltarna berättade att de har resurser för att hålla fanriken i detta skick ytterligare två eller högst tre månader, sedan är alla pengar helt slut.
Det kom också fram att man nu väntar på slutbud från tre seriösa budgivare på hela rörelsen. De finns ytterligare sex budgivare på delar av företaget.
- Tiden rinner nu snabbt ut, sa Tony Lomas, chef för konkursförvaltarna.

Under tiden har SAIC lagt ett bud på Powertrain och förklarat att man är villig att diskutera rättigheterna till bilmodellerna Rover 25 och 75 samt motorerna i K-serien med de som eventuellt lägger bud på hela rörelsen.
Det har också kommit fram att SAIC så sent som i januari stöttade MG Rover med 30 miljoner pund för att undvika konkursen.

En av de tre budgivarna på MG Rover Group är The Tripple A Consortium. Gruppen säger sig ha deponerat 5 miljoner pund hos konkursförvaltarna och deras bud ligger på 65 miljoner pund för hela rörelsen.
Konsortsiet leds av Krish Bhaskar, en bilindustrianalytiker bosatt i Monaco. Det finansieras av ledande arabiska affärsmän via det USA-baserade American-Arabian Investment & Developement Holding

Hoppet återvänder!

Än finns det hopp!
Under slutet av juni och början av juli, har ett antal mer eller mindre seriösa spekulanter lagt bud på hela MG Rover Group med syfte att på nytt starta biltillverkning i Longbridge!
Konkursförvaltaren PWC, PrivewaterhouseCoopers, har ratat flertalet av dem.
Somliga för att de inte bedömts som seriösa, andra för att de inte ansetts ha tillräckligt med kapital.
För närvarande finns tre bud och PWC väntas snart, kanske redan under denna vecka, bestämma sig.

Detta är alltså en dramatisk vändning till det bättre i allra sista stund.
För en månad sedan var PWC berett att starta styckningen av MG Rover Group.
Nu ser det ut att bli en fortsättning, under en av följande tre budgivare:
1. Den brittiske företagsdoktorn David James
2. Nanjing Automobile från Kina
3. Shanghai Automobile Industries Corporation, SAIC, i samarbete med Fords tidigare europachef Martin Leach

Den senaste tiden har det skett mycket i det tysta. Budgivarna har dels ändrat sina bud, både vad gäller innehåll, syfte och pengar ett antal gånger. Även samarbetspartners har bytts åtskilliga gånger. Så har till exempel David James samarbetet med SAIC, som i sin tur samarbetet med Nanjing.
Nu står de tre budgivarna öga mot öga mot varandra i stället.

Det är okänt hur mycket pengar de är villiga att betala för konkursboet, men alla tre planerar att bygga bilar i Longbridge - eller åtminstone i West Midkands. Och åtminstone Rover 75 och MG:s sportbilar. Sannolikt planerar alla tre att flytta tillverkningen av de mindre bilarna till Kina så snabbt som möjligt.
Ingen av de tre budgivarna räknar med att MG Rover Group kan ge vinst under de närmaste fem åren, men sedan, med ett antal nya modeller skall gruppen går runt. Nanjing har låtit en engelsk konsultfirma skissa på en helt ny stor MG och de visade upp bilden i helgen

Fler konkurser

Onsdagen den 13 april sattes ytterligare ett bolag i MG Rover Group i konkurs. Det var MG Sport & Racing som sattes under en konkursförvaltare.
Måndagen den 18 april försattes Phoenix Venture Motors, PVM, i konkurs. PVM är en kedja av 11 MG Rover-återförsäljare som ägs av Phoenix Venture Holdings. Tre av de 11 återförsäljarna stängdes omedelbart medan de övriga håller öppet tills vidare.
Onsdagen den 20 april försattes MG Rover Groups helägda försäljningsbolag i Europa i konkurs. Dessa bolag har varit generalagenter i Tyskland, Nederländerna, Benelux-länderna, Spanien, Italien, Portugal, Frankrike och Irland. Dessa bolag har fått samma konkursförvaltare som MG Rover Group och de har ambitionen att driva bolagen vidare så länge som möjligt. Syftet är dels att sälja så många som möjligt av de kvarvarande vänsterstyrda bilarna och dels att så långt möjligt minska effekterna av MG Rover Groups konkurs för kunderna.

Phoenix strategi

Phoenix Venture Holdings lyckades 2000 köpa MG Rover Group från BMW efter en kamp mot ett annat brittiskt företag Alchemy.
Alchemys planer var att skala ner MG Rover och bara bygga de populära sportbilarna med namnet MG. Denna strategi innebar att tusentals bilbyggare skulle förlora sina arbeten, vilket en starkt brittisk opinion och regeringen Blair motsatte sig.
Phoenix däremot planerade att med strategiska allianser skapa utrymme för att ta fram nya modeller av "vanliga" personbilar. Detta sätt att samarbeta med konkurrenter är ju vanligt inom bilindustrin och ett av få sätt att överleva. På detta sätt räknade man med att kunna rädda merparten av jobben vid MG Rovers fabriker och hos underleverantörerna. Denna strategi fick stöd av regeringen, och efter lång övertalning och svåra förhandlingar lyckades Phoenix köpa loss MG Rover från BMW för symboliska 10 pund.
Med köpet fick man dock enbart de dåvarande Rovermodellerna och den gamla Hundkojan. BMW behöll den av Rover nyutvecklade Minin som nu säljer bra, och man sålde Land Rover-divisionen till Ford. Hundkojan hade, av miljöskäl, bara ett par års respit, och Land Rover med sin lyxigare variant Range Rover, hade under många år varit MG Rovers ekonomiska ryggrad och räddningsplanka.
Utan dessa två modellserier var det bråttom för Phoenix att skaka fram en ekonomiskt stark och uthållig partner.
Redan i början av år 2002, mindre än två år efter övertagandet, kunde MG Rover presentera affären med China Brilliance, vilken av många ansågs säkra Rovers framtid.
Läs mer om första kinesiska försöket.
Denna affär gick i stöpet då en av China Brilliance ledande företrädare försvann med en stor del av företagets kassa. Denne person har sedan dess, veterligen, inte kunnat spåras, utan är fortfarande försvunnen med sin kassakista.

Redan hösten samma år, det vill säga hösten 2002, kunde MG Rover presentera en affär som åtminstone borde kunna ge företaget en respit i väntan på en mer långsiktig lösning. Nu gällde det samarbetet med Tata i Indien om en småbil, vilken borde kunnat ersätta storsäljaren Hundkojan.
Läs mer om det indiska försöket.
Resultatet blev CityRover. Men denna minibil uppskattades inte alls av Rovers brittiska hemmamarknad. Den blev snarare en snara av osålda bilar.

Så hittade MG Rover ytterligare en kinesisk biltillverkare med ambitioner, Shanghai Automotive Industry Corporation, SAIC. Under så gott som hela år 2004 förhandlade man och under hösten kom man överens om framtiden.
Läs mer om detta andra kinesiska försök.
Man kan spekulera mycket om denna affär.
För det första om att SAIC skulle fått en ägarandel på 30 procent i MG Rover och en andel på 70 procent i det bolag som skulle svara för utvecklingen av nya modeller.
För det andra om hur MG Rover kunde sälja ut sina två modernaste bilmodeller, K-motorn och Rovernamnet till SAIC utan att ha ett underskrivet kontrakt på hela affären.

Uppfinningsrikt

Under hela tiden som Phoenix Venture Holdings ägt MG Rover Group har man visat stor uppfinningsrikedom när det gäller att skaka fram kontanter för att kunna driva verksamheten vidare i väntan på det förlösande samarbetet.
Det mesta av det substansvärde som följde med i köpet från BMW har bytts mot kontanta medel, varav en icke föraktlig del slussats vidare till ägarkvartetten, gemenligen kallad Phoenixkvartetten.

Här är några exempel:
Reservdelsrörelsen har sålts till Caterpillar.
Finansieringsbolaget som ger lån till bilköparna har sålts ut - till ägarkvartetten!.
Fast egendom som inte direkt hör till rörelsen har sålts ut, exempelvis fabriken i Longbridge.
Och så vidare, och så vidare.

En del förhandlingar och affärer har även diskuterats för framtiden.
Till exempel har man förhandlat om köp av en polsk bilfabrik och en kedja återförsäljare i Östeuropa.
Läs mer om det polska försöket.
Och man har byggt upp ett så gott som helt nytt återförsäljarnät runt hela världen.
Läs mer om det här.

Strategin var rätt!

Det finns flera professionella bedömare som anser att Phoenix hade exakt rätt strategi för att klara företagets överlevnad!
Bara lite otur.
Strategin hade tre bärande delar:
1. Fortsatt produktion av Rovers bilar med samma höga kvalitet som tidigare. Så få ändringar av modellerna som möjligt, då varje förändring kostar.
2. Sök en partner som har råd att betala för kommande generation av modellprogrammet.
3. Introducera MG som en trendigare modellvariant av Roverbilarna.

Det förtjänar att påpekas att Phoenix lyckats nästan till 100 procent med denna strategi!
1. Under BMW-tiden gjordes interna kvalitetsmätningar på allafabriker. Rover byggde sina bilar, speciellt Rover 75, med högre kvalitet än vad BMW klarade med sina modeller på de egna fabrikerna. Efter flytten av Rover75-produktionen till Longbridge ökade kvaliteten på bilarna!
2. Phoenix hittade en partner för framtiden i China Brilliance snabbt. Att affären sprack var knappast Phoenix fel, och inte möjligt att förutse. Hade denna affär gått igenom fullt ut hade MG Rover klarat sig.
3. Att facelifta Roverbilarna till MG var lyckosammare än förväntat. De tråkiga Roverbilarna blev plötsligen trendiga och eftertraktade. Mot slutet såldes nästan lika många MG som Rover! Om företaget haft ekonomisk styrka att överleva ett par år till hade rent av dessa framgångar räckt för en fortsättning, om man fått "lite" hjälp att utveckla nya modeller.

Brittisk bilindustri starkare än någonsin!

När och om MG Rover helt rasar samman - vilket ju inte är klart i skrivande stund, betyder detta inte på något vis slutet för brittisk bilindustri!
Faktum är att denna industri för närvarande står starkare än på mycket länge. Under 2004 byggdes närmare 1,7 miljoner bilar i UK. Det är inte mycket mindre än under tidernas rekordår, 1970, då det byggdes 1,9 miljoner bilar i landet.
Under 2004 slog den brittiska bilindustrin dessutom alla tiders exportrekord med 1,2 miljoner bilar! Det är sex gånger så många som för 20 år sedan.
Skillnaden är att den brittiska bilindustrin idag inte är brittiskägd och därmed möjligen saknar direkt förankring med det vi i Sverige kallar brittisk bilbyggarkonst. Här finns inte mindre än sju stora internationella ägare som Toyota, Honda, Nissan, Vauxhall (GM), Peugeot, BMW (som bygger Minin) och Ford som även äger Land Rover och Jaguar. Och merparten av dessa går bra. Sorgebarnet är Ford.
Bottenåret för brittisk bilindustri var 1982 då det bara byggdes cirka 900 000 bilar. Sedan dess har alltså produktionen av bilar så gott som fördubblats, samtidigt som antalet anställda i industrin halverats. Dessa fakta ger anledning att tro att den kvarvarande brittiska bilinduistrin faktiskt är tämligen välmående!

Tillbaka till början

En Rover är alltid en Rover?

I England förknippas Rover sedan lång tid med husläkaren som kommer tryggt och lugnt när helst det krävs. Läkaren kör Rover för att den är bekväm, så klart, men också för att den är tillförlitlig, av god kvalitet och förhållandevis billig. Rovern är inte häftig, för att ta till ett nutida favorituttryck, utan möjligen lite gammaldags. Men som sagt tillförlitlig och förnuftig.
Jag tror det är så även vi i Sverige ser på Rover. Åtminstone gör jag det.
När man vill åka lugnt och tryggt i sin bil och inte betala hutlöst mycket för det, då väljer man Rover.
Men vad händer då när Roverbilarna med största sannolikhet byggs i Kina och kanske även någonstans i östeuropa? Med Rovernamnet och vikingaskeppet på huven.
Till att börja med de kända modellerna 25 och 75, och sedan?
Är det verkligen Rover, oavsett hur bra bilarna är?
Kan någon icke-britt konstruera och bygga en äkta Rover med känsla och allt?

Det kan också bli så att SAIC tar vara på de bästa delarna av Rovers gamla traditioner och konstruerar nya bilar som är tillförlitliga, av hög kvalitet, innovativa (ibland), förhållandevis billiga - prisvärda - och som inte följer alla tidens trender utan bygger på en egen känsla och tradition.
Då kanske vi kan acceptera det som Rover?

Texten skriven av Bosse Arnholm
Källor: Times Online och flera andra, även svenska, tidningars nätupplagor samt MG Rovers presstjänst, och samtal med ett antal berörda svenskar.

Tillbaka till början

Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2017-11-29

Skänkes

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Visste du att

Produktionen av P6:an startade i Solihull 1963.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Inget land har rationaliserat och omstrukturerat svensk industri så mycket som Sverige.

Stig Malm

Dagen i historia

Idag - Tordagen den 14 December 2017
Sten Sixten

1917 - Politikern och vpk-ledaren CH Hermansson föds.
Källa: Wikipedia