Björneborgsträffen The European Way
I Björneborg strax öster om Kristinehamn har i över 20 år Folkets Parkföreningen ordnat en mycket populär bilträff. Efter hand kände man att de europeiska bilarna försvann i mängden av amerikanare och beslöt då att dela upp träffen i två delar med en dag bara för europeiska fordon (det handlar ju inte bara om bilar).
Premiären för The European Way, hölls 2012 och samlade 85 fordon och 300 besökare.
Årets träff gav 131 fordon och närmare 500 besökare.
Detta berättade Hans Hilding som är huvudarrangör och eldsjäl för träffen när han tog sig tid att hjälpa oss nykomlingar tillrätta.
Björneborg ligger bra till geografiskt så att Värmlänningar, Närkingar, Västgötar och Västmanlänningar alla kan träffas utan alltför lång resa. Vi såg naturligtvis även bilar från andra län och en och annan norrman.
Av kommentarerna vi hörde (från mer än en person) uppskattas platsen med den lummiga grönskan som ger svalka, uppdelningen i mindre avdelningar som ger överskådlighet och den vänliga personalen. Det är lättare för folk att få kontakt än på en jätteträff på ett många hektar stort, platt fält.
Vidare noterades att fler och fler kvinnor kommer med på träffar med egna bilar, något som uppskattades!
Inte mindre än fem Roverbilar gav lite extra glans åt tillställningen: P2, P3, P4 och 2st P6.
Förutom dessa kunde besökarna beundra t.ex Fiat Multipla, Wanderer W24, Ford Zephyr Mk I Cabriolet, Austin A70 Hampshire, Hansa 1500 (föregångaren till Borgward Isabella), Opel Commodore GS/E, Morris Minor och Mini-Minor, vackra Folkvagnar, en Jubileumsvolvo (244) mm mm.
Vårt hjärta vanns dock av en liten oansenlig Renault 4 1964, en av dessa modeller som användes, slets ut och kastades på skroten. Denna bil, som köptes ny av ägarens mor, överlevde tack vare att den tidigt rostskyddades av den lokala Milo-verkstaden, minns jag rätt var det i Karlskoga. Miloverkstäderna är nu ett minne blott, men de hade gott rykte bland de civilister som vågade ta kontakt, eftersom de tog sig tid att göra bra jobb. På bilden visar ägaren hur finurligt baksätet kan demonteras för en häpen Jaguarägare.
Text & bild av Johan Lovén