British Spring Meet 2013
Detta verkligt trevliga evenemang hade premiär i trakten av Kinnekulle
helgen 1-2 juni 2013.
Detta verkligt trevliga evenemang hade premiär i trakten av Kinnekulle
helgen 1-2 juni 2013.
Lördag 1 juni och solen flödade från en molnfri himmel - detta lovade gott! Drygt fem km på E20 räckte innan vi svängde av i Lugnås och fortsatte på en liten, kurvig och omväxlande väg över Bredsäter. Vid Forshem började det se kuperat ut framför oss - Kinnekulle var nära!
I Gössäter blev det tvärbroms då vi såg dagens första brittiska bilar - Morris Minor och Jaguar XJS. Båda var norskregistrerade och dammiga så vi antog att de inte skulle med på helgens begivenheter.
Nu började vägen stiga och växtligheten förändrades. Stenmurar och hus var delvis byggda av lokal kalksten, vilket påminde om Öland eller varför inte England?
Vi anlände till mötesplatsen vid den högt belägna Kinnekullegården. Utsikten var milsvid eftersom Kinnekulle som högst når drygt 300 möh. Vi var tidiga (ovanligt) och bara två bilar fanns på plats - en 50-tals MG TD och en Jaguar E-type. Bara några minuter efter att vi hälsat började bilarna rulla in i en ganska jämn ström. Bland de mer "folkliga" fanns en Morris Minor Traveller och en Austin A30, medan Triumph var representerade av både Spitfire, TR6 och Stag. Jaguarer var klart vanligaste märke med många XJ, XK och E-Type av olika modeller.
Rover fanns det tyvärr bara tre - samtliga 75:or från RCoS (Hans Örtlund, Bengt och Barbro Haverby samt Anna och undertecknad). Bland övriga brittiska fordon fanns bl a MG och Lotus.
Klockan började dra sig mot elva och Hans lyckades formera en blandad brittisk fordonskolonn, varefter vi sakta rullade nedför berget, på små vägar. Takten var lugn, alla hann med och vi hade tid att njuta av de vackra omgivningarna.
På vägen ner mot Råbäck kändes i luften en märkbar doft som jag tidigare bara känt en gång i livet! Det luktade Ramslök och i en skogsglänta på Munkängarna var marken alldeles vit av den blommande löken - en unik upplevelse.
Vid Hällekis Säteri hade vi fått tillstånd att parkera på gräsmattan och kände oss som VIP-gäster. Sedan följde en guidad visning av egendom, stall, trädgård och park. Guiden var väl påläst och lyckades engagerat berätta en hel del intressant, men ändå hålla tiden så att vi inte missade lunchen. Denna bestod passande av bl a Ramslökssoppa - tala om närodlat! Det blev tillfälle till trevliga lunchsamtal innan "uppsittning" mot nästa mål som var "Kinnekulles Grand Canyon".
I det stora kalkstensbrottet lär man under knappt 100 år ha brutit 80 miljoner ton kalksten innan arbetet avslutades 1979. Närmare 40 meter höga lodräta brottytor visar tydligt de skiktade bergarterna, som är några hundra miljoner år gamla.
För andra gången denna dag passerade vi Gössäter och nu fotades Minor och XJS innan vi fortsatte på de små vägarna mot Kinnekulle Ring.
Här gavs en kort historik utomhus, som tyvärr var svår att uppfatta pga motorljudet från banträningen. Vi fick istället tillåtelse att köra upp våra bilar till en bra utkikspunkt intill banan. Där vi fick se ett antal BMW, av olika modeller och varierande racinganpassning.
Dagens sista programpunkt blev besök vid Husaby Kyrka. Den berömda kyrkan är från 1100-talet och dess höga försvarstorn är ändå äldre. I kyrkans närhet lär Sveriges förste kristne kung, Olof Skötkonung, ha döpts. Detta och en hel del till fick vi veta av vår guide innan det var dags att avsluta programmet. Några deltagare åkte hem, eftersom de bara var med på lördagens utflykt.
Vi andra, med Hans Rover 75 i spetsen, lämnade Kinnekulle och fortsatte, via herrgården Mariedal samt Lundsbrunn, till Jula Hotell i Skara där våra rum väntade. Just kombinationen speciell natur, fin historisk bebyggelse samt härliga vägar har redan gjort Kinnekulle till en av våra favoritplatser i Sverige - hit kommer vi förhoppningsvis snart tillbaka!
Söndagsmorgonen 2 juni var solig, men den lokala väderprognosen lovade regn under eftermiddagen. Avfärd efter frukost var bestämd till strax efter nio, men blev lite försenad. Ytterligare några bilar med besättningar gjorde oss sällskap - varav en med tysk ägare. Carl-August Buening hade en av helgens största bilar - en Jaguar 420G (efterföljare till Mk.X) i härligt originalskick och faktiskt köpt i Sverige.
Den brittiska konvojen rullade i sakta mak in mot Skaras centrum, där vi rundade den imponerande domkyrkan och orsakade en hel del uppmärksamhet bland besökare och ortsbor. Vi körde sedan väg 184 där en äldre LandRover anslöt sig till vårt sällskap.
I Lidköping passerades bl a Rörstrands fabriker innan vi åkte gamla vägen mot Läckö Slott. Nu var målet egentligen inte Läckö Slott utan fiskehamnen Spiken längst ut på Kållandsö.
Vid Spiken väntade guiden Hans Kongbäck, som antagligen är en av de mest kunniga personerna på Vänerns natur och djurliv. Han berättade om fisket och att Spiken faktiskt är en av Europas största insjöhamnar.
På parkeringen fanns ett par snygga men customiserade Morris Minor då vi anlände och när vi åkte gjorde en fin Jensen Interceptor FF oss sällskap - ingen dussinbil precis!
Ett par kilometer senare syntes Läckö Slott i fjärran.
Även här hade Hans fixat specialtillstånd att parkera på gräset framför slottet. Nu var det hög tid för lunch och bord var bokat på det splitter nya Naturum som döpts till Victoriahuset, eftersom det är symbolisk gåva till prinsessan.
Efter lunch blev det ännu en proffsig guidning varefter vår intressanta rundvandring slutade i slottsbutiken, där vi alla tackade Hans för en riktigt välarrangerad och intressant helg. Själva hade vi dessutom träffat många trevliga bilmänniskor med gemensamma intressen. Eftersom i stort sett allt ingick i helgens arrangemang (tanka bilarna fick vi faktiskt göra själva) tycker vi att det dessutom var klart prisvärt.
Vi hoppas att det blir en repris 2014 - vi anmäler oss gärna!
Till dess ser vi fram mot British Motor Meet i Hjo i augusti. Glöm inte att anmäla dig snart - kanske ses vi där?
Text & Bengt Alfredsson
Foto Bengt Alfredsson & Chris D Magnusson
(medlemsavgiften är betald)
Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.
Rover 213-216 tillverkades i Cowley, England.
Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?
Skicka dina bilder/tips till Webmaster
Faran är inte att datorerna börjar tänkar som människor utan att vi börjar tänka som de.