Den 20 december 2002 meddelade MG Rover att en ny liten bil skulle introduceras under 2003.
Den nya bilen baserades på Tata Indica-plattformen och byggdes efter MG Rovers specifikationer vad gäller design och teknik av Tata Engineering i Indien, vid detta företags fabrik i Pune. Bilen skulle säljas av MG Rover i Storbritannien liksom i övriga Europa där MG Rover finns representerat.
I juli 2003 presenterade Rover så bilder och specifikationer för den nya bilen som började säljas under namnet CityRover. Försäljningen av den nya modellen startade i november 2003 i Storbritannien.
Men bilen fick ett mycket svalt mottagande av kunderna och många bilar blev stående. Kontraktet mellan MG Rover och Tata löper ut under våren 2005 och det var från MG Rover inte meningen att förlänga det, med tanke på den dåliga försäljningen.
fick nytt utförande
på CityRovern.
CityRover såldes i fyra olika utföranden till ett pris som i England varierade mellan 6 500£ och 8 500£. Alla bilarna hade med en indisk 1,4 liters motor på 85 hk/DIN. Alla bilarna var femdörrars.
De fyra utrustningsnivåerna kallades Solo, Sprite, Select och Style. Grundutrustning för alla modellerna var alltså motorn på 1,4 liter.
Spritemodellen kom med servostyrning, fjärrstyrt lås, CD-spelare, lättmetallfälgar, läderklädd ratt och växelspaksknopp, dimljus och bakre spoiler.
På Selectmodellen tillkom elektriska rutor fram och bak samt luftkonditionering.
På toppmodellen Style fanns även låsningsfria bromsar och airbag på passagerarsidan som standrad.
Bilarna fanns i två olika solida och åtta olika metalicfärger