Tim Chadwick
Bilden nu . . .
. . . och då!
Bilden nu . . .
. . . och då!
Tims P76 V8 från 1973 ägdes ursprungligen av Ross Calgher i Waitara på Nya Zealand som använde den för att tävlingar med. Calgher flyttade senare till England och började arbeta Nicholson MaLaren Engines åt vilka han gjorde en hel del jobb för Ford Escorts rally team. Han byggde senare även motorer för Nikki Lauda och John Watsons F1-bilar i McLaren-stallet i början på 80-talet.
Tim Chadwick lyckades rädda denna bil ur en bondes lada i Tongaporutu, North Taranaki och har jobbat med att restaurera den under två års tid nu. Bilen är en vanlig standardbil bortsett från en tvåports Holleyförgasare monterad över ett insugningsrör som Ross Calgher byggt själv. Tim planerar att sätta in kamlager byggda av Ross Calgher, men i övrigt vill han behålla bilen på det sätt som den var när den kördes aktivt.
Färgbilden nedan visar Ross Calgher och Malcolm Andrews under ett 1000 km-race på Pkuekohe-banan 1975. De kom i mål som 18:e ekipage. en annan P76:a, körd av David Oxton, ledde stora delar av loppet, men till slut var det en Chrysler Charger som vann.
Ross Calgher är nu sedan många år tillbaka på Nya Zealand där han har en firma som bygger och och gör service på alla typer av "performance"-motorer.
Det fanns fyra Leyland P76 som användes för tävlingsbruk på Nya Zealand under 70-talet. Denna är sannolikt den enda som ännu finns kvar.
(medlemsavgiften är betald)
Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.
1999 sålde Land Rover nära 180 000 bilar.
Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?
Skicka dina bilder/tips till Webmaster
Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt.