Freight Rover
Från början hette denna lilla lastbil Leyland 185 eller 240, beroende på lastkapacitet. Namnet ändrades sedan till Leyland Sherpa och senare till Freight Rover för hemmamarknaden och Daf för den europeiska marknaden.
Bilen tillverkas fortfarande men heter nu Pilot. Den görs av företaget LDV som växt upp ur resterna av det konkursade Leyland Daf. Modellen är mycket vanlig, bland annat i Tyskland.
Många entusiaster anser att denna intressanta och underskattade bil är betydligt snyggare än sina fyrkantiga efterföljare. Frontdesignen delar tema med andra Leyland-bilar, som exempelvis Maxin och Mini Clubman och det vore intressant att veta om samma designers ligger bakom.
Sherpans har exakt samma underrede som Austin J4, en van från 60-talet. Och samma underrede finns på en spansk van från slutet av 80-talet, vilket troligen beror på att spanjorerna köpte de engelska pressverktygen. Det vore intressant med mer information om detta.
Som alla bilar från BMC/Austin/Austin-Morris/BLMC och BL hade Sherpan många delar från andra bilar inom företaget. Sherpan hade speciellt många delar från Austin Cambridge/Morris Oxford.
1974 till 1979 hade de bensindrivna Sherpas en Austin B-motor på antingen 1600cc eller 1800cc. Dessa motorer ersattes 1979 av en 1700cc-motor i O-serien. Denna motor användes även i en del Princess och Marina-modeller. Dessa motorer fortsatte att användas under 80-talet i Freight Rovers och i några Leyland Daf vans, men de flesta Leyland Dafs försågs med Pegeut-motorer. Det fanns också en 2000cc variant av motorn, med ökad slaglängd som enda skillnad.
Som original hade Sherpan en växellåda från MGC. Den ersattes senare av en ZF-låda.