Hundkojan
Bilen till höger byggdes i samma fabrik och på samma produktionslinje 1994
Den nya Rover-utvecklade Minin visades på Genevesalongen våren 2001 och börjar säljas i England under juli 2001.
Minin börjar säljas i två modeller, Mini One och Mini Cooper, och den främsta skillnaden mellan modellerna är att man klämt ut några fler hästkrafter ur Coopermotorn, 116 hk mot 90 i Mini One. Annars är det i grunden även samma motor, den av BMW och Chrysler gemensamt utvecklade och i Brasilien byggda motorn på 1598 kubik.
Den nya Minin har tydliga gemensamma drag med originalet från 1959, men under det traditionella skalet är allting nytt. Enligt uppgift lär nya Minin erbjuda samma körglädje som den gamla, men nu i ett skal som är exceptionellt krocksäkert i sin klass.
Teknik
Längd, mm | Höjd, mm | Bredd, mm | Hjulbas | Spårvidd fram - bak | Vikt körklar, kg min - max |
---|---|---|---|---|---|
4 cylindrar, volym: 1598 c.c, HK (DIN): 90 vid 5.500 varv/min, vridmoment: 140 Nm vid 3.000 varv/min.
4 cylindrar, volym: 1598 c.c, HK (DIN): 116 vid 6.000 varv/min, vridmoment: 149 Nm vid 4.500 varv/min.
Dessa motorer byggs av den motorfabrik i Brasilien som byggts gemensamt av BMW och Chrysler. BMW kommer alltså främst att använda motorerna i nya Minin, Chrysler har för avsikt att använda motorerna i sin Neon-modell.
Det återstår dock att se hur länge denna fabrik kan överleva. Sedan Chrysler gått upp i Daimler har intresset för denna fabrik svalnat högst avsevärt. Sannolikheten är stor att BMW snart ensam kommer att använda sig av den.
Detta är den nya Hundkojan för det nya seklet. Designad av Rover, skall den byggas i England och förses med en motor som utvecklats av BMW och Chrysler.
Bilder av den nya Hundkojan visades vid 1997 års Bilsalong i Frankfurt. Bilen sätts i produktion år 2000 och följer de traditionella Hundkojelinjerna, med avsevärt högre säkerhetskrav
Nick Stephenson, chef för Rovergruppens design och utveckling, sa på Bilsalongen: "Att utveckla en ny Hundkoja är en svår uppgift. Min avdelning är helt inställda på att få fram en bil som skall bli en värdig ersättare till hela bilvärldens lilla maskot. Alla kan se fram emot år 2000 och de får då stifta bekantskap med en bil som kommer att sätta andrenalinet i svallning hos all världens bilentusiaster."
(medlemsavgiften är betald)
Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.
Produktionen av 8hk-bilen startade 1920 och blev en succé.
Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?
Skicka dina bilder/tips till Webmaster
Faran är inte att datorerna börjar tänkar som människor utan att vi börjar tänka som de.