Imperial Rover motorcykel

Rover introducerade motorcykeln Imperial 1902 med en motor på 2,75 hk. Året efter kom en ny modell med en motor på 3,5 hk.
Tillverkningen lades ned 1905 när 1250 motorcyklar hade tillverkats.
1911 var det dags igen. Nu hade motorcyklarna blivit populära i England och Rover återupptog tillverkningen av sin Imperial. Den fick en motor på 500 cc som utvecklade 3,5 hk. Fram till utbrottet av första världskriget hann fabriken tillverka 1435 motorcyklar.
Modellen var mycket framgångsrik på tävlingsbanorna och bara under 1913 vann man över 100 tävlingspriser.
Under första världskriget 1915 till 1918 tillverkade Rover sammanlagt 3103 motorcyklar åt försvaret.
Under mellankrigstiden utvecklade Rover sina motorcyklar med en rad olika modeller, från lätta 250-kubikare till tunga 650-kubikare. Men 1926 lade Rover ner tillverkningen av motorcyklar helt.
(medlemsavgiften är betald)
Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.
SD1:an introducerades i juli 1976 som den V8-försedda Rover 3500.
Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?
Skicka dina bilder/tips till Webmaster
Det är bara den medelmåttige som alltid presterar sitt bästa.