SD1 "Made in India"


I slutet av 1980-talet sålde Rover pressverktygen till SD1-an till företaget Standard Motor Products of Indien. Bilen kallades Standard 2000 och försågs med en 2 litersmotor från Vanguard och med en fyrväxlad manuell låda.
På motorhuven satt Standard-Triumphs märke.
Totalt byggdes 3408 bilar.
Enligt Karen Penders bok byggdes bilen för att möta de ganska stränga indiska reglerna om bränsleförbrukning. Rykten kom i svang om att bilen trots löften inte uppfyllde kraven och en långdragen undersökning inleddes. Efter flera månaders undersökningar och tester visade det sig att bilen klarade de stränga kraven, men detta var för sent. Undersökningarna hade kostat företaget enorma summor och marknaden för bilen försvann varför tillverkningen lades ner.
Den indiska SD1:an är känd som den första nya bil som byggts i Indien sedan Morris och Fiat på 50-talet.
Standard 2000 var eftertraktad av filmfolk, politiker och andra medelklassmänniskor med gott om pengar.

De indiska importtullarna för bilar var på den tiden - och är fortfarande - extrema! Tullen är 360 procent på kostnaden för en importerad bil med en motor på mer än 1000 cc.
Ingen politiker kunde därför kosta på sig att köpa en sådan importerad bil. Tilltaget att köpa en sådan skulle tas som en direkt förolämpning och som ett tecken på extrem onödig konsumtion. De politiska motståndarna skulle direkt utnyttja ett sådant köp eftersom de höga tullarna var till för att skydda den indiska industrin skulle en politiker som köpte en importerad bil genast bli beskylld för att gå emot landets egna intressen.
Det är alltså lätt att förstå varför denna indisktillverkade SD1:a blev så populär.

Tack till:
Sarojesh Mukerjee och Mark Ascherl med extra hjälp från Shyam Krishnamachary

Jitendra Kulkarni om sin bil:

<I>Den indiska SD1:an - byggd av Standard Motor Products of India.</I>
Den indiska SD1:an - byggd av Standard Motor Products of India.

Det är en SD1 ursprungligen försedd med en fyrcylindrig bensinmotor på 2000cc. Jag har nu konverterat den till en diesel. Det är en Nissan SD25 dieselmotor med Nissans manuella femväxlade låda.
I Indien kostar diesel hälften så mycket som bnsin, och dieselmotorerna drar ungefär hälften så mycket bräsnle. Med denna bil fick jag ut 4 till 5 km/liter bensin, och med dieselmotorn får jag ut 11 km/liter. Av denna anledning har de flesta Standard 2000-ägare konverterat sina bilar till diesel.

Fler SD1 "Made in India"

<I>Denna bil tycks ha förlorat sin främre kofångare. Sannolikt ett resultat av den "hårda" indiska trafiken. 
</I>© Bilden tagen av Karl Bhote i Puney.
Denna bil tycks ha förlorat sin främre kofångare. Sannolikt ett resultat av den "hårda" indiska trafiken.
© Bilden tagen av Karl Bhote i Puney.

Dessa bilder togs för några år sedan av Karl Bhote i den indiska staden Puney. De var då fortfarande i dagligt bruk.
Bilderna har förmedlats av Shyam Krishnamachary som själv bor i Indien och inte sett några Standard 2000 i trafik de senaste åren, vilket kanske inte är så konstigt då det bara byggdes 3408 bilar totalt.


<I>Denna bil köptes ny av en känd indisk samlare av klassiska bilar. Han levde i staden Puney och sålde bilen för några få år sedan.
Standard-Triumphs märke ses på motorhuven.</I>
© Bilden tagen av Karl Bhote i Puney.
Denna bil köptes ny av en känd indisk samlare av klassiska bilar. Han levde i staden Puney och sålde bilen för några få år sedan.
Standard-Triumphs märke ses på motorhuven.

© Bilden tagen av Karl Bhote i Puney.

Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2024-11-08

Mälardalsmöte November 2024

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Rover i Rover

Rover i Rover

Visste du att

SD1:an tillverkades fram till 1986.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Faran är inte att datorerna börjar tänkar som människor utan att vi börjar tänka som de.

Dagen i historia

Idag - Tordagen den 21 November 2024
Helga Olga

1953 - Piltdown-mannen avslöjas som en bluff.
Källa: Wikipedia