SD1 "Made in India"
I slutet av 1980-talet sålde Rover pressverktygen till SD1-an till företaget Standard Motor Products of Indien. Bilen kallades Standard 2000 och försågs med en 2 litersmotor från Vanguard och med en fyrväxlad manuell låda.
På motorhuven satt Standard-Triumphs märke.
Totalt byggdes 3408 bilar.
Enligt Karen Penders bok byggdes bilen för att möta de ganska stränga indiska reglerna om bränsleförbrukning. Rykten kom i svang om att bilen trots löften inte uppfyllde kraven och en långdragen undersökning inleddes. Efter flera månaders undersökningar och tester visade det sig att bilen klarade de stränga kraven, men detta var för sent. Undersökningarna hade kostat företaget enorma summor och marknaden för bilen försvann varför tillverkningen lades ner.
Den indiska SD1:an är känd som den första nya bil som byggts i Indien sedan Morris och Fiat på 50-talet.
Standard 2000 var eftertraktad av filmfolk, politiker och andra medelklassmänniskor med gott om pengar.
De indiska importtullarna för bilar var på den tiden - och är fortfarande - extrema! Tullen är 360 procent på kostnaden för en importerad bil med en motor på mer än 1000 cc.
Ingen politiker kunde därför kosta på sig att köpa en sådan importerad bil. Tilltaget att köpa en sådan skulle tas som en direkt förolämpning och som ett tecken på extrem onödig konsumtion. De politiska motståndarna skulle direkt utnyttja ett sådant köp eftersom de höga tullarna var till för att skydda den indiska industrin skulle en politiker som köpte en importerad bil genast bli beskylld för att gå emot landets egna intressen.
Det är alltså lätt att förstå varför denna indisktillverkade SD1:a blev så populär.
Tack till:
Sarojesh Mukerjee och Mark Ascherl med extra hjälp från Shyam Krishnamachary