Historia
Företaget Rover hade stora problem direkt efter andra världskrigets slut. Alla bilmodellerna var hopplöst föråldrade och tiden räckte inte till för att snabbt nog få fram ersättare. Samtidigt behövde mans snabbt få igång någon form av produktion för att hålla arbetare och tjänstemän i Solihull igång.
Dessutom hade den brittiska regeringen, liksom hela nationen, stora ekonomiska problem. För att inte engelsmännen skulle lägga för stor del av sina pengar på "onyttigheter" infördes konsumtionsskatt på dessa onyttigheter och hit räknades nya bilar.
Regeringen kvoterade dessutom stålleveranserna till industrin. Den kvot varje enskilt företag fick berodde på hur mycket företaget lyckades exportera. Före kriget hade Rover helt inriktat sig på bilar för den engelska hemmamarknaden, även om naturligtvis en del bilar letade sig ut i världen.
Direkt efter kriget fanns en mängd av Willy's Jeepar till salu i Europa. Arméerna behövde dem inte längre, och dessa billiga begagnade militära jeepar blev snabbt mycket populära bland jordbrukare och som arbetsfordon i en mängd andra branscher. Rovers chefsdesigner Maurice Wilks köpte en till sin lantegendom. När brodern, Rovers VD Spencer Wilks, i början på 1947, frågade Maurice vad han skulle göra när Jeepen inte gick att använda längre blev svaret:
- Jag måste köpa en ny Jeep!
Detta samtal mellan bröderna Wilks betecknar legenden som Land Rovers födelse.
Men, som sagt, det var bråttom för Rover och redan i mitten av 1947 byggdes den första prototypen som visades upp för företagets styrelse den 7 september samma år. Då beslutades om en första provserie om 25 bilar, och att den färdiga bilen skulle introduceras på marknaden i samband med den internationella bilutställningen i Amsterdam i april 1948.
Företaget planerade att bygga 100 Land Rovers i månaden den första tiden för att senare komma upp i en produktion av 200 bilar, men i slutet av 1947 fick man klart för sig att det skulle räcka att bygga 1000 Land Rovers om året för att få den stålkvot som behövdes för personbilsproduktionen.
Efter introduktionen i Amsterdam i april, följde visning av Land Rover på en rad lantbruksutställningar i Storbritannien och Europa under sommaren och orderna strömmade in till fabriken. Fullskaleproduktion startade i juli 1948 och redan i oktober samma år såldes Land Rover i 68 länder. I december stod det klart att Land Rovern var en fullkomlig succé och ett år senare sålde den lika bra som personbilarna. 1951 såldes dubbelt så många Land Rovers som personbilar.
"Nödprodukten" som tagits fram för rädda fabriken under en kort övergångsperiod blev Rovers huvudprodukt under en rad år.
Japanska Land Rovers!
Under en rad år såldes LandRover Discory i Japan som Honda Crossroads. Många av dess bilar såldes sedan begagnade till Nya Zealand under 90-talet. Flertalet av dessa begagnade exportbilar märktes om som LandRover, men långt ifrån alla.