MGX80 - MG
I juni 2001 skickade MG Rover ut en pressrelease om att de hade avslutat en affär med det Amerikanska företaget Qvale Automotive Group för att köpa den Italienska delen av företaget, Qvale Mangusta sports car. Företaget har ca 70 anställda och kommer att producera den nya bilen MG X80.
En fullskalemodell av bilen avtäcktes på IAA i Frankfurt den 11:e September 2001. Denna modell hade byggts i glasfiber av TWR Automotive i Oxford.
Konstruerad under inflytande av MG Rovers designchef, Peter Stevens, uppvisar X80 en kaross i aluminium monterad på en stålram (jmfr Range Rover). Chassikonstruktion och komponenter kommer från Qvale Mangusta.
X80'an har individuell hjulupphängning runt om baserad på tvärlänkar, och har motor fram och drivning bak. Detta borde ge bilen bra balans, och tillsammans med ett avancerat bromssystem så borde bilen ha möjlighet att hantera det breda effektutbudet från Ford's V8-motorer som sträcker sig från 260 hk till 385 hk. Den nya X80:an kommer att marknadsföras i segmentet ovanför MGF roadster då det gäller tillbehör, egenskaper och pris.
Bilens specifikation kommer att innehålla:
Elektronisk Traction Control
Differentialbroms
ABS bromssystem
18 tums aluminiumhjul
Luftkonditionering
Högspecat ljudsystem
Tillbehör som höjer komforten är bland annat elektriska fönsterhissar, eluppvärmda backspeglar, elektriskt justerbara stolar samt läderklädsel.
2+2 versionen kommer att introduceras i September 2002, och kommer att få sällskap sent 2003 av en cabriolet. Båda modellerna kommer att erbjudas med både manuell och automatisk växellåda.
X80 kommer att bli en världsklassprodukt i MG's varumärkesportfölj, och man har genom denna affär med Qvale snabbt placerat en produkt i detta segment. Enligt MG Rover vill man med X80 konkurrera med klassiker som Porsche 911, Maserati 3200 och Jaguar XK8.
Priserna kommer att börja omkring 750.000 kronor (£ 15.000).