Historia:
I mars 1995 presenterade Rover efter 15 år en ny tvåsitsig sportbil på Geneves Motormässa. Det betydde också att det klassiska sportbilsmärket MG återuppstod nästan exakt 70 år efter det att den allra första MG:n presenterades.
Den nya MGF är resultatet av fyra års utvecklingsarbete tillsammans med Mayflower Motor Panels i Coventry som pressar all karosseriplåt och tillverkar skalet. All lackering och sammansättning görs sedan i Rovers fabrik i Longbridge.
Motorn är en utveckling av Rovers nya 1.6 liters K-serie-motor. I sitt "värsting"-utförande har motorn försetts med ett nytt variabelt ventilkontrollsystem. Motorn är placerad mitt i bilen, bakom sittbrunnen och driver bakhjulen.
Bilden levereras med sufflet utvecklad av Pininfarina, men kan också fås med hardtopp som extra tillbehör. Denna hardtopp kan enkelt monteras på bilen med suffletten nedfälld.
MG på Harrods
Det berömda Londonvaruhuset Harrods har för första gången visat bilar sina skyltfönster. Detta skedde i samband med julskyltningen 1996. Två nya MGF visades tillsammans med en klassisk MGC.
Specifikationer:
Hjulbas: 2.375 m
Spårvidd, fram och bak: 1.394 m
Total längd: 3.913 m
Total bredd: 1.628 m
Total höjd (sufletten uppe): 1.264 m
Bagagerumskapacitet: 0.21 m/3
Vikt, 1.8i: 1.060 kg
Vikt, 1.8i VVC: 1.070 kg
Specifikationer 1.8i:
4 cylindrar, 16 ventiler, diameter 80 mm, slaglängd 89,3 mm, volym 1796 cc, effekt 120 hk vid 5.500 varv, vridmoment 166 Nm vid 3.000 varv. Toppfart 193 km/tim, acceleration 0-100 på 8,5 sek.
Specifikationer 1.8i VVC:
4 cylindrar, 16 ventiler med variabelt kontrollsystem, diameter 80 mm, slaglängd 89,3 mm, volym 1796 cc, effekt 145 hk vid 7.000 varv, vridmoment 174 Nm vid 4.500 varv. Toppfart 209 km/tim, acceleration 0-100 på 7,0 sek.