I slutet av januari år 2001 presenterade MG Rover i en pressrelease några nya versioner av dagens Rover 25, 45 och 75. De nya bilarna kommer att marknadsföras med inriktning mot prestanda, till skillnad från dagens Roverbilar som marknadsförs genom sloganen "Ta't lugnt det är en Rover". Tanken är att återintroducera MG som ett märke som ger "värde för pengarna" och är fokuserat mot de köpare/förare som vill ha prestanda. Enligt MG Rovers utvecklingschef Rob Oldaker så kommer dessa bilar att få bra prestanda, bra "handling", exakt styrning och ett lägre och hårdare chassi.
Dessa bilar kommer att bära varumärket MG för att skilja dem från kusinen Rover, som kommer att tillverkas parallellt, och de kommer också att ha en annan beteckning. För närvarande har detta inte bekräftats av MG Rover, utan bilarna har lanserats med projektbeteckningar, men dessa beteckningar kommer inte att användas på bilarna när de kommer ut på marknaden i juli.
Varje Rover modell motsvaras av en MG variant:
Rover 25 3 och 5 dörrars blir MG X30
Rover 45 4 och 5 dörrars blir MG X20
Rover 75 4 dörrars och herrgårdsvagn blir MG X10
För fullständighetens skull så kommer en ny MGF med en vassare (160 hk) motor att benämnas X40
För varje MG variant blir det dessutom flera versioner, såsom:
"Entry"
"Core"
"Ultimate"
"Extreme"
Istället för att ha beteckningar och emblem som skiljer bilarna åt kommer varje version att ha ett "eget bodykit", med fjädring, stötdämpare och styrning kalibrerad för den versionen. Speciella modeller inom varje version kommer att skiljas åt genom olika motorer och hjul/däckstorlekar. "Entry", "Core" och "Ultimate" är versioner avsedda att vara bilar som kan inregistreras och köras på allmän väg. Motorerna blir givetvis mer trimmade ju högre man klättrar på skalan.
"Extreme" versionen är homologeringsbilar motsvarande Mitsubishi Evo eller Subaru Imprezza Specials, detta för att tillåta MG Rover att använda dessa bilar i rallysammanhang. "Extreme" versionen blir tillgänglig hos återförsäljarna i Storbritannien under våren 2002, och kommer troligen att få Lolas namn på sig eftersom Lola är inblandad i framtagningen av dessa bilar
Start 1999
Arbetet med att ta fram bilarna avsedda för allmän väg påbörjades redan i september 1999 av den 600 man starka utvecklingsavdelningen, men råkade ut för vissa avbrott i samband med BMW's försäljning av Rover. Åtminstone 75% av företagets utvecklingsbudget används nu för att göra dessa bilar färdiga för försäljning i juli.
Ansvarig för formgivningen är Peter Stevens, formgivningschef på MG Rover, tidigare ansvarig för Subaru Imprezza rallybilarna och McLarens F1 bilar. Interiörmässigt kommer sportigheten att förstärkas av aluminium istället för träpaneler, och nya sportsäten och en ny sportratt.
Exteriörmässigt kommer en karossfärgad nätgrill att ersätta den vanliga kromade Rover-grillen tillsammans med det klassiska bruna och krämfärgade MG emblemet. För att hålla nere utvecklingskostnaden kommer inga karossmodifieringar att göras, men större fälgar och däck kommer på samtliga versioner. "Ultimate" och "Extreme" kommer att få större hjulhus. "Bodykitet" som monteras på alla versioner kommer att bli extremt som kan ses på bilderna.
MG med diesel!
En annan överraskning är att det för första gången någonsin kommer att sitta en dieselmotor i en MG. Det är trotjänaren, L-motorn, som kommer att användas i X20 och X30 för att skapa en ny MG nisch - en prestandadiesel. Motorerna kommer att spänna över området 103 hk 1,4 l K-motor i X30 upp till 190 hk 2,5 l KV6-motorn i X10 och X20, med en liten överraskning i X10 "Ultimate" - nämligen en 375 hk V8.
Försäljningsstarten är fortfarande några månader framåt i tiden, och MG Rover har troligen mycket kvar att göra för att få rätt kvalitet på dessa bilar, men ett engelskt alternativ till Alfa Romeo är väl inte så tokigt för oss entusiaster.
För Roverbladet
Paul Adkin
Håkan Andersen
MG Monogram
I samband med bilutställningen på IAA i Frankfurt 2001 lanserade MG Rover de första detaljerna i sitt nya Monogram program.
Monogram kommer att vara tillgängligt över hela MG och Rover programmet, och innebär att ett stort antal exteriöra färger, tekniska detaljer och customiseringstillbehör kommer att tas fram för att sätta en personlig prägel på bilen.
Innehållet i programmet kommer att vara fullt definierat under våren 2002.
John Sanders, marknadschef inom MG Rover gruppen, sa: -"Monogramprogrammet kommer att uppmana våra kunder att visa sin individualitet i den bil de köpt. Det kommer att innehålla ett brett program av noggrant utvalda artiklar avsedda att skapa en personlig atmosfär".
På IAA i Frankfurt visades också de första bilarna som fått några artiklar ur Monogram sortimentet. En Rover 25 visades upp i "Oxygen Blue" med matchande inredning, och MG ZT XPower 385 var målad i "Typhoon", en ny flerfärgad pearl-färg som skiftar från purpur till grönt. MG X80 var målad i "Chromosphere", en trefärgad pearl-färg som skiftar från varmt rött till flammande orange.
Text: Pauls Adkins och Håkan