Rover 8HP 1904
En Rover från 1904 under veteranbilsrallyt London till Brighton 2001.
Denna bild togs den 4 november 2001 på den Rover från 1904 som deltog i det årliga veteranbilsrallyt mellan London och Brighton. Detta rally är enbart öppet för bilar tillverkade före 1905, så det är ett unikt tillfälle att se en rad rariteter ute i trafiken.
Denna bil ägs av British Motor Industry Trust, det berömda muséet i Gaydon. Det kan vara intressant att jämföra bilen på denna bilden med bilden på prototypen längre ner på sidan. Det som framför allt skiljer bilarna åt är dels hjulen och dels lyktorna.
Några av de deltagande bilarna rullar på förvånansvärt fort. Denna Rover körde säkert runt 40 km/tim när jag tog bilden!
Martin Hooper
Historia:
Detta är Rovers första bil, 8HP som byggdes 1904.
1903 beslutade sig Rover för att även satsa på bilar. Edmund Lewis rekryterades från Daimler och på mindre än sex månader tog han fram en prototyp. Bilen hade en öppen två personers kaross och fick en 8 hk motor. Karossen byggdes av Hawkins & Peake och bilen kostade 200£ när den kom ut på marknaden i slutet av 1904.
Rover 8HP 1907
NVK:s Rover 8hp från 1907
Denna Rover 8hp från 1907 med chassinummer 1132 köptes ny av Caspar Henning i Gjøvik. Han inregistrerade den 1908. Han hade bilen i sin ägo fram till 1923 då han sålde den till sin barndomsvän Alf Mjøen. 1952 skänker Mjøen bort bilen, som numera tillhör Norsk Veteranvogns Klubb, NVK, och finns i deras museum i Strømmen utanför Oslo.
Bilen körs varje år vid olika evenemang.
Rover 8HP 1908
Bue David-Andersens Rover 8hp från 1908 på en bild tagen i svenska Arvika 1957.
Denna Rover 8hp från 1908 har chassinummer 1337. Den fick från början Kr.amt6, vilket senare byttes till Kra588, och ännu senare till E 526.
Bilen köptes ny av Pedor Piltingsrud som först 1956 sålde den vidare. Köpare var herr Kristensen, som var medlem av Norsk Veteranvogn Klubb. Uppenbarligen arbetade denne Kristensen ombord på bilfärjan Peter Wessel, för under vintern 1956 till 1957 fanns bilen ombord på denna färja, där den renoverades.
Under lång tid visades bilen på Lillehammers museum, men numera tillhör den Bue David-Andersen i Oslo som hösten 2007 lägger sista handen på en ny renovering av bilen.