Historia
Tanken på en Road-Rover föddes samtidigt som Land Rover introducerades på marknaden 1948. Företaget insåg att det fanns en marknad för en stationsvagn på Land Rover-konceptet. En stationsvagn byggdes och introducerades samma år, men en alltför dyr kaross och höga skatter stoppade denna model redan 1951.
Men redan 1952 gjordes nya försök då chefsdesignern Maurice Wilks byggde en första prototyp av Road-Rover. Nu visade namnet att denna bil i första hand var ämnad att köras på väg, och inte i terräng där Land Rover excellerade.
Prototypen baserades på ett förkortat P4-chassi och var bakhjulsdrivet. Karossen var mycket enkel och det var tänkt, ja till och med preliminärt beslutat, att denna bil skulle sättas i produktion redan 1953. Så blev det förståss inte, men sammanlagt 12 eller möjligen 13 prototyper byggdes fram till 1956 då projektet lades ner.
Dessa prototyper är kända som Road-Rover Serie I.
1954 kom så en Land Rover stationsvagn. Denna bil var tämligen lik de första Road-Roverprototyperna, så när ett nytt Road-Roverprojekt drogs igång 1956 var syftet att få fram en bil som var mer lik personbilarna än de råa Land Rovrarna.
Även serie II av Road-Roverprototyper baserades på ett modifierat P4-chassi, nu med lättmetallkaross. Designen, signerad Maurice Wilks och Sam Ostler var udda, minst sagt!
Dessa prototyper fick Rovers 80-motor och till skillnad från tidiga Land Rovers hade de individuell framhjulsupphängning.
Projektet stoppades dock 1959 just innan fullskaleproduktion var tänkt att starta.
Planerna på produktion var så långt gångna att företaget redan lämnat ritningar och tekniska upplysningar till Corgi som tagit fram prototyper och verktyg för sin produktion. Tanken var att Corgi-modellen av Road-Rover skulle börja säljas samtidigt med fullskalebilen. Idag finns veterligt bara två av modellerna kvar och båda dessa tillhör Marcel R. van Cleemput, så då var Corgis designchef.
"Överlevare"
Bara tre av Road-Rover prototyperna finns veterligt kvar idag. RR12 är den sist byggda prototypen av Serie I och den finns på British Heritage i Gaydon.
Dessutom finns RR8/S2 och RR9/S2, alltså de två prototyper vi visar bilder på här. Det är de två sist byggda prototyperna i Serie II. Båda dessa köptes år 2003 av walesaren och Roverentusiasten Ian Glass.
Prototyp 9 ägdes under många år av Rovers dåvarande VD Spencer Wilks som använde den på sin skotska lantegendom på Isle of Islay.
Efterföljare
Range Rover som introducerades 1970 blev det Road Rover var tänkt att bli.
Det var Rovers förste marknadsundersökare, Graham Bannock, som via marknadsundersökningar i USA 1965 fann att det fanns en stor potential för lyxiga fyrhjulsdrivna bilar. Han övertygade roverledningen att satsa på en sådan bil.
En första prototyp byggdes 1967 och redan den hade de linjer som skulle känneteckna Range Rover långt in på 1990-talet.