Rover 200 BRM

Min personliga favorit. Kanske minns du hur mycket jag tyckte om lilla Rover 214 när vi provkörde den i Roverbladet för ett år sedan. Följer du tidningen Automobil vet du att jag sedan dess även testat sportversionen 200vi med 144 hk MGF VVC-motor.
Med BRM 200 har Rover skapat en mer glamourös toppmodell. Receptet är enkelt. Tag en 200vi. Sänk fjädringen 20 mm och montera feta Minilite-fälgar med Dunlop 215/40 16-däck. Fortsätt med att använda det gamla racerbilmärket BRMs (British Racing Motors) logotyp och namn. Vips! har man skapat en småbil perfekt för racingnostalgiker som undertecknad.
Nu hjälper det att lackera Rovern mörkgrön med organge fält fram vid luftintaget som på en gammal F1:a. Och att montera en läcker skinninredning med alumiumdetaljer och träratt.
Rover bygger 500 ex av 200 BRM.
Ola
(medlemsavgiften är betald)
Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.
Rover-bilar byggdes i fabriken i Solihull fram till 1981.
Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?
Skicka dina bilder/tips till Webmaster
Lär mig - och jag ska glömma. Visa mig - och jag ska komma ihåg. Gör mig delaktig - och jag ska förstå. Ta ett steg tillbaka - och jag ska handla