Rover 200
Detta är min bil (ovan), en Rover 216S från 1987. Den har rullat 116000 engelska miles, varav 24000 med mig som ägare. De enda reparationer jag behövet göra under denna tid har varit lite, lite svetsning av tröskellådorna.
Såväl mekaniskt som kosmetiskt är bilen i A1-kondition för sin ålder och startar på första försöket varje morgon. Jag tänker behålla bilen länge än, och kan bara tänka mig att byta mot en bil som är i avsevärt bättre kondition på flera punkter.
Möjligen skulle en 216Vitesse Efi i utställarskick kunna fresta mig till ett byte! Just nu passar denna bil mig perfekt.
John Higginbotham, Stockport, UK
Johns bil från sidan.
1984 introducerades Rover 200 som det första samarbetet mellan Rover och Honda. Bilen var i grunden en Honda Ballade, känd i Asien och Amerika som Honda Quintet. Som Rover 200 fick den en del modifikationer, och såldes antingen med en Hondamotor på 1342 cc eller en Rovermotor på 1598 cc.
Modellen ersattes av en ny Rover Rover 200/400-serie i och med modellåret 1990. Denna konstruerades ihop med Honda, och Hondabilen kallades Honda Concerto. Motorerna på 1,4 liter och 2 liter var Rovers egna, medan 1,6 liters motorn var Hondas.
Sommaren 1995 ersattes även denna serie. Dels med en mindre modell 200-serien och dels med en modell i samma storleksklass som de gamla 200/400 serierna Rover 400 . Denna 400-modell delade bottenplatta, mycket av inredningen och mycket av utseendet med Honda Civic.
Rover 216 Vitesse
Denna 216 Vitesse tillhör Tom Baelemans i Belgien. Han säger själv att bilen håller på att falla isär i smådelar . . .