Rover 2000 firades på Brittiska Dagen vid Nyköpings Hamn
Resan till Nyköpings Hamnkväll gick bra, medföljande passagerare i bekväma baksätet somnade in för en stund.
Resan till Nyköpings Hamnkväll gick bra, medföljande passagerare i bekväma baksätet somnade in för en stund.
Vid kajen stod redan Urban Nybloms blåa 75a som vi fick parkera bredvid.
Till slut kom ett tiotal Rover på kvällen, däribland ett halvdussin jublierande P6or.
Eftersom gick vi och tittade på andra brittiska fordon och tog en fika under tak, vilket var tur när regnskuren kom.
Vid sjutiden fick Urban, som är ordf och konferencier presentera en av de sista registrerade 2200 TC i landet.
Han har ägt en likadan bil själv så presentationen var fullvärdig, några fakta var nya för mig också.
Sist hade en mycket prydlig vit 3500 series 1 med reservhjul på bakluckan anlänt till Roverparkeringen.
Som vanligt träffade man trevliga människor med bilintresse, både med och utan Rover kan tilläggas.
På väg hem hade vägen redan torkat upp, och framför oss körde en Triumph 2000, ärkerival till P6an.
Den hade hemvist i Eskilstuna och vi fortsatte hem till Västerås för att sova.
Nästa dag skulle ett nytt Roveräventyr starta.
Text: Richard Arbrink
Foto: Gwenda Fullard
(medlemsavgiften är betald)
Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.
1966 fanns det totalt 109 Rover P5 registrerade i Sverige.
Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?
Skicka dina bilder/tips till Webmaster
Faran är inte att datorerna börjar tänkar som människor utan att vi börjar tänka som de.