Rover 8HP 1904

<I>En Rover från 1904 under veteranbilsrallyt London till Brighton 2001. </I><br>Foto: Martin Hooper
En Rover från 1904 under veteranbilsrallyt London till Brighton 2001.
Foto: Martin Hooper

Denna bild togs den 4 november 2001 på den Rover från 1904 som deltog i det årliga veteranbilsrallyt mellan London och Brighton. Detta rally är enbart öppet för bilar tillverkade före 1905, så det är ett unikt tillfälle att se en rad rariteter ute i trafiken.
Denna bil ägs av British Motor Industry Trust, det berömda muséet i Gaydon. Det kan vara intressant att jämföra bilen på denna bilden med bilden på prototypen längre ner på sidan. Det som framför allt skiljer bilarna åt är dels hjulen och dels lyktorna.
Några av de deltagande bilarna rullar på förvånansvärt fort. Denna Rover körde säkert runt 40 km/tim när jag tog bilden!

Martin Hooper

Historia

<I>Detta är Rovers första bil,<br>8HP som byggdes 1904.</I>
Detta är Rovers första bil,
8HP som byggdes 1904.

1903 beslutade sig Rover för att även satsa på bilar. Edmund Lewis rekryterades från Daimler och på mindre än sex månader tog han fram en prototyp. Bilen hade en öppen två personers kaross och fick en 8 hk motor. Karossen byggdes av Hawkins & Peake och bilen kostade 200£ när den kom ut på marknaden i slutet av 1904.

Två norska Rover 8HP

<I>NVK:s Rover 8hp från 1907.</I>
NVK:s Rover 8hp från 1907.

Denna Rover 8hp från 1907 med chassinummer 1132 köptes ny av Caspar Henning i Gjøvik. Han inregistrerade den 1908. Han hade bilen i sin ägo fram till 1923 då han sålde den till sin barndomsvän Alf Mjøen. 1952 skänker Mjøen bort bilen, som numera tillhör Norsk Veteranvogns Klubb, NVK, och finns i deras museum i Strømmen utanför Oslo.
Bilen körs varje år vid olika evenemang.

Rover 8HP 1908

<I>Bue David-Andersens Rover 8hp från 1908 på en bild tagen i svenska Arvika 1957</I>
Bue David-Andersens Rover 8hp från 1908 på en bild tagen i svenska Arvika 1957

Denna Rover 8hp från 1908 har chassinummer 1337. Den fick från början Kr.amt6, vilket senare byttes till Kra588, och ännu senare till E 526.
Bilen köptes ny av Pedor Piltingsrud som först 1956 sålde den vidare. Köpare var herr Kristensen, som var medlem av Norsk Veteranvogn Klubb. Uppenbarligen arbetade denne Kristensen ombord på bilfärjan Peter Wessel, för under vintern 1956 till 1957 fanns bilen ombord på denna färja, där den renoverades.
Under lång tid visades bilen på Lillehammers museum, men numera tillhör den Bue David-Andersen i Oslo som hösten 2007 lägger sista handen på en ny renovering av bilen. Sommaren 2008 skall den visas upp på Styrkeprovet i Stockholm.

Bilder tagna under renovering

Under renoveringen ombord på Peter Wessel Under renoveringen ombord på Peter Wessel Färdigrenoverad körs bilen av från Peter Wessel    Motorrummet under senaste renoveringen Motorrummet under senaste renoveringen Motorrummet under senaste renoveringen Den fina Poppe-förgasare som sitter i bilen

Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2024-11-08

Mälardalsmöte November 2024

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Rover i Rover

Rover i Rover

Visste du att

1930 genomfördes en hastighetstävling mot det berömda "Blå Tåget" mellan St Raphael på franska Rivieran och Calais vid Engelska kanalen. Rovers Light Six vann denna tävling med 20 minuter!

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Faran är inte att datorerna börjar tänkar som människor utan att vi börjar tänka som de.

Dagen i historia

Idag - Tordagen den 21 November 2024
Helga Olga

1953 - Piltdown-mannen avslöjas som en bluff.
Källa: Wikipedia