Rover P5
Där här bilden av en Rover P5B har tagits av Lloyd Allison i Australien.
Historia:
P5 tillverkades i följande modeller under åren 1958 till 1973:
Saloon, 3-liter (sammanlagt 40.402 bilar byggdes) och 3.5/31/2-liter (sammanlagt 11.501 bilar byggdes)
2.4-liter, endast 1962, sammanlagt byggdes 25 bilar
2.6-liter, 1962 till1966, sammanlagt byggdes 131 bilar
Coupe, 3-liter (sammanlagt 7.983 bilar) och 3.5/31/2-liter (sammanlagt 9.099 bilar)
P5 3-liter byggdes under åren 1958 till 1967
P5B 3.5 (och 31/2)-liter byggdes åren 1967 till 1973.
Fler bilder
Bilens historia
Denna P5:a köptes ny direkt från fabriken av Göteborgaren Georg Hansson 1969. Georg beställde sin bil med en hel del specialdetaljer, bland annat soltak och med fabrikslackade monogram på båda framdörrarna.
Australisk P5
En P5:a från 1963.
Denna P5:a tillhör James A Boffey i Australien och detta är hans egen berättelse om bilen:
"Jag har fått denna P5:a - i körbart skick - med endast ett fåtal små rostfläckar, men någon trodde att balkarna var fyllda med plast. Sannolikt blir bilen lite lättare när jag är färdig med den. Jag håller på att skruva bort en massa delar och göra dem plåtrena. Grundfärgen ramlar av på alla dolda ställen så det vill till att jag hinner fixa detta innan rosten får ordentligt grepp om bilen. En skämtare föreslog att jag skulle lämna in garantireklamation för att grundfärgen flagnar av!"
Svensk P5
Fotot togs 1989. Det är Mikaels far Edgar till vänster och faderns faster Elisabeth till höger om klenoden. Elisabeth var 97 år gammal när bilden togs!
Denna P5:a tillhör Mikael Tibbing i Sverige och detta är hans egen berättelse om bilen:
"Bilen köpte jag av Nils Björk i Bromma 1983. Det är en 3L Mk3 Saloon -66, manuell, burgundy med ljusgrå interiör och som synes med drag. Jag körde den något år innan jag ställde av den under min lumpartid.
Sedan har den mest stått i väntan på att jag ska få tid att ta mig an den. Den gick bra när jag ställde av den och har inga större krämpor, men en del småskavanker som jag sakta försöker avhjälpa.
Nils har bytt till manuell styrning, så den är inte precis lättstyrd . . . Har planer på att försöka återställa till servostyrning om jag får tag i någon!"
Under årens lopp har nu bilen blivit renoverad till toppskick, vilket visas av bilden längst ner på sidan.
David Clarks P5 från 1971.
Tyvärr är min P5B från 1971 inte i farbart skick för närvarande. Den står i ett garage i väntan på att jag skall få tid och råd för den totala renovering som bilen behöver.
Mekaniskt var den ganska OK när jag ställde av den på grund av rost och ett trasig hjullager. Den går i nuvarande skick inte igenom den årliga besiktningen.
David Clark