Rover Special, den ensitsiga, 1948
Denna Rover Special byggdes 1948 av tre unga entusiastiska ingenjörer på Rover Company, Spencer King, Peter Wilks och George Mackie, mest för deras egna nöjes skull. De körde själva bilen i olika klubbtävlingar med viss framgång ända tills Marauder-projektet tog alltför mycket tid för dem.
1949 kom Jack Gethin med i projektet. Han hjälpte till både med finansiering och genom att ställa upp med verkstadslokal för bilen. Han körde också bilen i en del tävlingar. Under tidigt 1950-tal körde Gerry Dunham bilen i en del internationella tävlingar, vilket gör att bilen kvalificerade sig för att delta i historiska VSCC-tävlingar, som den fortfarande körs i med jämna mellanrum.
1963 blev Frank Lockhart bilens ordinarie förare och i slutet av 1960-talet fick han köpa bilen av de ursprungliga ägarna, King, Wilks och Mackie. Frank körde sedan tävling med den tills han 2002 sålde den vidare till den walesiske Rover-entusiasten Ian Glass.
Bilens chassi var en prototyp för Rovers P3. Det ritades av Adrian Lombard före andra världskriget. Den första motorn var en fyrcylindrig IOE prototyp på cirka 1,2 liter, byggd före kriget och använd i en Rover 10 under hela kriget. Under denna tid hade motor gått drygt 175 000 km!
Karossen byggdes av John Griffiths och har ändrats väldigt lite under årens lopp.
Däremot har de mekaniska delarna och motorer bytts med jämna mellanrum. Från början använde King, Wilkes och Mackie denna bil för att testa delar som senare kom att användas i produktionen av Rover-bilar.
Sedan 1979 har bilen en 2,6 liters motor med trippelförgasare.
Förutom denna Rover Special tillverkades ett antal specialbilar för racing baserade på Rover-delar av entusiaster strax efter andra världskriget. Ingen av dessa bilar finns veterligen kvar idag, och ingen nådde sådana framgångar som denna bil.