Shanghaiaffären
MG Rover förhandlade under år 2004 om att släppa in SAIC, Shanghai Automotive Industry Corporation, som 30-procentig delägare i bolaget. De två företagen kom under hösten överens och då återstod enbart den kinesiska regeringens godkännande av affären vilket beräknades komma i början av år 2005.
Enligt MG Rover gick SAIC med på att satsa 1 miljard pund på att ta fram fyra nya bilmodeller som ersättning för bolagets nuvarande modeller. Denna modellutveckling skulle dock att ske i ett nytt bolag där SAIC skulle ta 70 procent av ägandet och MG Rover 30 procent.
Under 2004 beräknades Rover sälja runt 110 000 bilar och när de nya modellerna kommit i produktion borde försäljningen öka till närmare 200 000 bilar per år.
De nya modellerna skulle byggas både i Longbridge och i Kina. Totalt räknade man med att bygga uppemot 1 miljon bilar om året.
Under höstens förhandlingar sålde MG Rover rätten till två av sina bilmodeller, 25 och 75, och till K-motorprogrammet till SAIC för 67 miljoner pund, och fick därmed en kort respit. Tidigt under 2005 hjälpte SAIC MG Rover med ytterligarecirka 30 miljoner pund, men till slut backade SAIC ändå av uppgörelsen då MG Rovers finanser var alltför ansträngda.
Då denna uppgörelse stoppats hade ledningen för MG Rover ingen annan utväg än att försätta bolaget i likvidation, vilket alltså ledde till konkurs.
Konkursförvaltarna, PriceWatwerhouseCoopers, PWC, försökte till att börja med att slutföra förhandlingarna med SAIC.
SAIC visade nu ingen som helst vilja att fortsätta diskussionera. Man ansåg sig redan ha fått ut det mest värdefulla ur MG Rover, nämligen de intellektuella rättigheterna till de två modellerna Rover 25 och 75, samt till hela motorprogrammet i K-serien och dessutom en dieselmotor.
Nu var SAIC enbart intresserat av att köpa ut produktionslinorna och flytta över dem till sina anläggningar i Kina.
Först när det till slut visade sig att ett par andra grupper, Nanjing och David James lagt bud på hela MG Rover Group gjorde SAIC det också. Man lierade sig då med Fords tidigare Europachef Martin Leach och Vauxhalls tidigare finansdirektör Ed Sabisky.
SAIC är Kinas största biltillverkare med en produktion på drygt 500 000 bilar om året.