Veteranbilsdag på Gammelvala i Brunskog
Årets veteranbilsdag den på Gammelvala i Brunskog utanför Arvika bjöd på vackert väder och inte mindre än 455 utställda fordon och omkring 4500 betalande besökande.
Blandningen av fordon var imponerande; allt från Stoewer 1910 till Volvo 262 Cabriolet kunde beskådas. Arrangörerna vill ej se nyare årsmodeller än 1970, men en och annan lite nyare bil slank med in vilket åtminstone inte deras fräcka ägare var ledsna över. Närheten till vårt västra grannland gör att många norrmän besöker utställningen, och de ängslas inte för att göra resan med sina gammelfordon, ofta nog förkrigsbilar.
Gammelvalaområdet är ett bra ställe att avnjuta en träff på. Tröttnar man på, eller är man helt enkelt inte intresserad av bilar och mc, finns de traditionella utställningarna att betitta. Där bjuds på allt från bakstuga, vävstuga och linberedning till kolmila och tillverkning av takspån. De som arbetar berättar gärna om sitt hantverk och dess historia både i bygden och rent allmänt.
Brunskogs Hembygdsförening har drivit Gammelvala i drygt 50 år och vet hur man tar hand om sina besökare på bästa sätt. Flera mat- och fikaställen gör att du inte behöver gå hungrig och avstånden är korta. Vilken lycka att börja dagen med förmiddagsfika på kaffe och klengås, sedan till middag (just middag, inte kvällsmat) smörja kråset på nygjord nävgröt med fläsk och en sval enbärsdricka till. Vilken skillnad mot bränd industriburgare…….
En eftermiddagsfika på kaffestugan vid sjön med deras hemgjorda bakverk och kaffe serverat ur kopparkanna blir den rätta avslutningen på dagen.
Läs gärna mer på Brunskogs Hembygdsförenings hemsida
I programmet på veteranbilsdagen ingår en mycket uppskattad frågestund med Bosse Bildoktorn och bisittaren Hasse Pettersson. Sedan följer en parad där de presenterar 20 utvalda fordon för publiken. Samtliga (två) Roverbilar utvaldes till detta, Erland Perssons P3 1949 och en lömskt insmugen P6 1975, alltså egentligen för ny för att få vara med och som vi därför talar tyst om.
Några bilar ur mängden: en imposant Marmon V-16 som kommer från bygden, men bilden tjyvhåller vi på - åk dit själv nästa år och se den i verkliga livet – den brukar alltid vara med.
En förtjusande Chevrolet Roadster 1925 från Småland som det finns mindre än en handfull exemplar kvar av.; MG YA 1950 som såldes ny till en tandläkare i Arvika men nu residerar i Uppsala. Den mysigt slitna inredningen skymtar på en av bilderna. En kraftigt modifierad Austin A30 1954 som även visades upp i paraden. En sober Vauxhall Cresta PB 1965. Dessa bilar ansågs som snabba och bekväma landsvägsvagnar som nya, men de flesta kördes tyvärr ned på raggen på 1970/80-talen. De har länge ansett slätstrukna med sina diskreta linjer, som var ett tvärt kast gentemot deras fenförsedda föregångare.
En Cortina GT 1968 som ägs av sonen till förste ägaren. Notera den oskadade instrumentpanelen – de få som överlevde rallysvängen och ungdomlig buskörning blev oftast söndersågade inuti.
Ett par Taunus 20M Coupé deltog och Volvo PV i massor och inget fel i det, men hur ofta ser du en Cabriolet?
Text & bild av Johan Lovén