Veterandag på Ekeby flygfält
Efter veckors samordning och utskick för RCoS återupptagna träff vid Ekebymarknaden så var dagen inne. Regn var ordet och ankomst före 7.00 för att ta den utmärkta klubbrutan i besittning, var det kö in bland säljarna till flygfältet. Att sätta upp flagga i regn och blåst var inte att tänka på, men gröna P6an fick leda in klubbmedlemmar i stället.
Tältet och flagga skulle komma med ordföranden senare var det sagt. Grannen Triumph hade redan sitt tält uppe, med flera Spitfire och några Mini?, de småbilarna hade gott om plats. Klockan halv nio kom en blöt och frusen Bertil T och frågade om tält att skydda sig i. Han blev varse om att det var kallat till styrelsemöte senare på fm.
En svart P4 med Torsten G var första gäst i klubbrutan. Något senare kom vår webmaster Carola P i sin SD1 med kaffetermosar. När regnet slutat kunde vi sätta upp två små bord (tänk på P6ans bagageutrymme) för att servera fika och mackor.
Lars-Åke med Kerstin från Vittinge kom med sin pampiga P5B Coupé. Från Dalarna kom V8or, en Vitesse med Torbjörn E och en P6B från Borlänge. Carolas man Lasse kom med sin SD1 i det sliriga gräset.
Gående kom Bengt och Anna, samt kassören Carl Gustaf med sin fru Berit. Att man gick berodde på 30-årsgränsen, deras Rover 75 var för moderna för veteranträffen. Speakern Lasse Lindström kom förbi och talade med några medlemmar om sina bilar. Den ende som ringt före att han skulle komma var Kjell J från Västerås.
Sedan blev vi varse om att en klubbpresentation var planerad vid hangaren klockan 12. Strax före dök ordföranden Bert R med fru Eva upp, dock utan tält. Det fanns i en skåpbil flera hundra meter bort och nu hade solen visat sig, tältet och flaggan blev kvar där.
Richard A och Bengt A körde en P6 till klubbpresentationen där endast en Volga med en ung scandal beauty gjorde oss sällskap. Senare dök Mercedes-klubben med tidigare arbetskamrat upp. Först pratade Lasse L och Bengt om P6or, sedan kompletterade Richard om Roverklubbens 25 års jublierande i Lilla Vik och nu också vid Ekebydagen, trots år av uppehåll vid det senare. Våra lokala möten runt landet, en gång i månaden omtalades, med info om Ekolskrog för oss Mälardalingar, som hålls första onsdagen, efter 18.00.
Åter till klubbrutan där ett inplanerat styrelsemöte hölls, med mackor som tilltugg. Nästa årsmöte är planerat till Mälardalen och hålls vid Sätra Brunn, tre mil norr om Västerås. Aktuell helg är 18-20 maj 2012. Andra ärenden var mest formella såsom ekonomi och disciplin att styrelsemedlemmar meddelar om när/frånvaro i förväg inför styrelsemöten.
Solen hade nu trängt bort all tanke på regn, så eftermiddagen blev riktigt skön.
Några fler Rover kom inte till rutan, men väl var väl det, vi hade fyllt de 10x20 m med åtta bilar.
En långvarig P6 ägare, Håkan W som han dock sålt förra året efter mer än 30 år som bruksbil, fick ställa sin för dagen åkandes Bristol vid våra Rover.
Vi fick lite besök av Roverfolk under dagen som kom förbi och språkade. En tidig Rover 2000 hade synts vid de andra veteranbilarna samt en P6B som inte hade hittat till RCoS klubbruta. Vi hade ju inget landmärke än arrangörens A4 skylt och deras manuelle vägvisare om vår närvaro på fältet.
Totalt hade 25 kaffemuggar förbrukats under dagen vid fikabordet, faktiskt bara en för varje år som klubbens hela existens. Bättre upp hade man förväntat sig.
I början av augusti var det klubbruta vid Nyköpings hamnträff, fem Rover oavsett ålder kom.
Både info på hemsidor och hundratals mejl-utskick till klubbmedlemmar har föregåtts de båda arrangemangen, så vetskapen borde det inte vara fel på.
Har vi i RCoS för lite att erbjuda medlemmarna? Veteranhobbyn samlar färre nya människor, men Roverklubben har ju medlemmar med 90-tals och 2000-års bilmodeller i sin ägo.
Richard Arbrink, samordnare för RCoS vid Ekebydagen 2011