Veterandag på Ekeby flygfält 2014
Roverklubben (RCoS) hade sin sedvanliga ruta bland finbilsparkeringen, just där marknadsstånden slutar. Lars och Carola i SD1 hade precis satt upp tältet när vi kom och hissade RCoS flaggan.
Roverklubben (RCoS) hade sin sedvanliga ruta bland finbilsparkeringen, just där marknadsstånden slutar. Lars och Carola i SD1 hade precis satt upp tältet när vi kom och hissade RCoS flaggan.
Nytt för i år var absider till tältets tre sidor, som var bra skydd när regnet kom och gick under dagen.
Tidigast på plats redan vid sjutiden var Anders Löfström, vår senaste ordförande från Svealand med sonen Isak och kompisen Torbjörn i en P5B.
Sedan kom en svart P4 med Torsten Grönvall just när flaggan fanns på plats.
Alltefter kom fler Rover, men alla platser blev inte fyllda förrän på eftermiddagen, bl.a. flera som varit på Brit Meet i Hjo samma helg.
Två gröna P6or (TC+V8) samt en nyrenoverad tvåfärgad P4 från Västerås
Två gula P6B, en från Kristinehamn som var med från klubbens bildande här i Eskilstuna och en man som bara frågade om sin Rover. Han kan vara ett medlemsämne och vi bad honom flytta sin bil till rutan. Dessa två bytte erfarenheter. Sist till tältet kom besiktningsman Tomas Astler med Gunnar Björkenor och kamrat som åkte 827, men den fick stå på besöksparkeringen. En röd Vitesse sågs då åka runt och dirigerades långt från klubbrutan, så jag hoppade in som co-driver till Torbjörn Ericsson i By och han fyllde den nionde och sista platsen för dagen.
Flyguppvisningar skedde när regnet inte strilade ner. Carola bjöd på kaffe och kakor för alla som ville sitta ner i tältet, tackar! Några gick fram och åter till marknadsstånden, där bl.a. ett nytt skärp med Roveremblem hittades. Vid nästa köprunda en nyckelbricka till en nyinköpt Lotus, dock inte min. Så han var lycklig dubbelt upp
Senare på eftermiddagen lyste solen och man kunde känna värme från denna. Två blå Bugatti, en körandes från Västerås och den andra som visades var från Köpingstrakten. Det är ett visst ljud i en rak åttacylindrig motor när de startades upp i dessa Bugatti. Det är bara en V12a i en Spitfire som låter mäktigare, tyvärr ingen här i år men ekot från ifjol finns kvar i våra sinnen. De sista klubbentusiasterna var SD1 ägarna som vi lämnade strax före femtiden.
Roverhälsningar Richard Arbrink
P.S.
Det fanns en tjötgubbe här också, men det behöver vi inte orda om.
D.S.
Text: Richard Arbrink
Foto: Lars Pettersson
(medlemsavgiften är betald)
Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.
Från 1933 fanns en helt ny serie bilar tillverkade under bröderna Wilkes överinseende: 10hk, 12hk, 14hk och Speed 14. Med denna modellserie inleddes en ny storhetstid för Rover.
Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?
Skicka dina bilder/tips till Webmaster
Jag vill inte vara medlem i en klubb som kan tänka sig sådana som mig som medlemmar.