Ny topplockspackning med uppgraderade bultar, ny kamrem med vattenpump, renoverad kylfläkt med nya borstar och ny resistor, två nycklar varav en har fått nytt plasthölje.
Det som vanligtvis får dessa bilar att haverera är att kylfläktens resistor slutar fungera, vilket leder till att fläkten slutar gå. Om man då fastnar i kö kan motorn gå varm. Denna bil har en uppgraderad resistor, bilen är därför mycket pålitlig.
Nästan lika snabb som den stora 2,5-listersmotorn, men drar mindre bensin. Bilen går dock att trimma till 215 hk+ på ett säkert sätt med en optimerad ECU från England till en kostnad av ca.
5 000 kronor, jag har dock inte trimmat denna.
Bilen har mycket god åkkomfort och väghållning och silkeslen koppling, till skillnad från många andra Rover 75. Växellådan kommer från tyska Getrag och är mycket precis. Då jag har två Rover 75 och en motorcykel, jag säljer därför denna. Nån måtta får det vara, just nu har hushållet 3 bilar.
Mycket bra sommarhjul med 6-7 mm mönsterdjup, slitna vinterdäck på plåtfälg. Jag skickar med fyra aluminiumfälgar om köparen vill köpa helt nya vinterdäck, vilket rekommenderas.
Skicka PM vid intresse.
Jag har väl tänkt mig lite drygt 30K för bilen.
Erik Graver