Årsmöte 2004

Från en fredageftermiddag till en söndagmorgon i slutet av maj samlades ett drygt trettiotal Roverklubbsmedlemmar i idylliska Askersund. Det var ju Årsmöte med allt vad det innebär. Många som aldrig varit med tidigare dök upp och det var trevligt.

<I>Några medlemmar lyssnar andäktigt under mötet</I>
Några medlemmar lyssnar andäktigt under mötet

Som vanligt sken solen när vi satt i syrenbersån och drack kaffe. Vi väntade på att Årsmötet skulle börja. Denna gång hade vi tagit oss till Askersund och var nu i Klockarebacken som ligger mycket vackert jämte en av kyrkorna i staden. Flera medlemmar som vi aldrig träffat förut var där liksom många gamla bekanta.

Själva Årsmötet avlöpte utan någon dramatik. Lite senare på kvällen var det grillbuffé på hotellet där alla var inkvarterade. God mat, fisk och/eller kött, dryck och trevligt sällskap och sedan dags att få lite sömn innan lördagens utflykt.

<I>Rover på grönbete vid Olshammars Bruk</I>
Rover på grönbete vid Olshammars Bruk

Efter frukost gav vi oss iväg på en lång rad. Som mest var det tjugoen Rover av olika modeller i karavanen som anfördes av Peter Wingren, årets värd, i sin P3 från 1949.
Första anhalt var Olshammars Bruk. Mest känt är detta ställe som
Verner von Heidenstams födelseplats. Vi fick en intressant guidning av föreståndarinnan. Hon berättade om den lilla kyrkan på gården där Heliga Birgitta verkat. Inte i den nuvarande utan i en nu försvunnen kyrka. Vi fick också en inblick i Heidenstams liv och arbete. Hans arbetsrum står fortfarande likadant.

<I>Fram med förstorningsglaset. Här syns nästan alla deltagare vis sina bilar utanför Stjärnholms Slott</I>

Snart var det uppsittning igen och karavanen fortsatte via Aspa Bruk till Stjärnholms Slott där vi skulle äta lunch. Dagen till ära fick alla Rover köra fram på platsen framför slottet där uppställning i en halvcirkel skedde. Här kom dagens första regndroppar, som tur var de inte så många (ännu). Fin lunchbuffé
serverades i kafféet nere vid sjön.

Dags för uppsittning och avfärd igen, ingen rast och ro. Färden gick nu på fina vägar norrut mot Åsbro. Slingrande vägar förbi vackra sjöar och gårdar. Slutligen hamnade vi på Vissbo Gård.

<I>Herr Sandgren tar emot på sin trappa</I>
Herr Sandgren tar emot på sin trappa

En liten herrgårdsliknande byggnad med röda lador inom nära gångavstånd. Här togs vi emot av ägaren själv, possessionaten Björn Sandgren, en man i åttioårs åldern. Han berättade kortfattat om gårdens historia och bjöd oss att komma inomhus. Vi skulle sedan få titta i hans lador. Det var därför vi hade kommit hit. Ryktet berättade att det dolde sig skatter där.

<I>Man skulle kunna tro att dessa personer aldrig
sett en Rover tidigare</I>
Man skulle kunna tro att dessa personer aldrig
sett en Rover tidigare

Väl utomhus igen, denna gång på sjösidan, skymtade en vit Rover 2000 mellan ekarna. Av någon konstig anledning drog sig alla dit. Man kan tro att vi aldrig sett en Rover tidgare.

Possessionaten kom strax efter och började öppna lagårdsdörrarna. I det första hålet stod en T-Ford lastbil från 1923
och i rummet intill en röd P-1800 med soltak, ganska fräck.
Den vita Rovern förpassades, av åtta medlemskrafter med Peter W vid ratten, över gården och in i ett tomt hål i en lada. Där fick den hålla en gammal Volkswagen sällskap. I ett annat utrymme hittade vi en Rolls-Royce från 30-talet. Den bodde tillsammans med en T-Ford från 20-talet. I avdelning för militärfordon
hittade vi ett par av kronans pensionerade fordon, bland annat en
Valp från tidigt 60-tal.

<i>Vintern var inte riktigt slut<br> ändå</I>
Vintern var inte riktigt slut
ändå

Vädret var lite varierande, ömsom sol och ömsom regn och svinkallt i vinden. Det var nu dags att säga adjö till den snälla farbrorn som lät oss beskåda hans fina samling. Vi tackade och började ge oss iväg. Himmelen mörknade alltmer och plötsligt vräkte hagel ner över oss. Med en gång förvandlades vårlandskapet till ett vinterlandskap med vita vägar. Vid ankomsten till hotellet sken det upp igen och säsongens sista (?) snöbollar ven genom luften.

Vi hade blivit uppmanade att vara observanta under dagens tur. Nu skulle vi nämligen försöka svara på frågorna som Åsa och Jan satt ihop med anknytning till turen. Så gott som alla hade svårt att dra sig till minnes vad de sett under dagen. Visst var det GB-glass som såldes hemma hos Heidenstam, eller var det inte det? Årtalet på den stora stenladan vid Aspa Bruk, det läste
jag ju när vi passerade, men vilket var det nu igen? Och vad satt på grindstolparna hos Possessionaten? Jag stod ju och tittade på dem, tusan också! Som vittne duger man inte, det är ju tydligt.

<i>Några av middagsdeltagarna på lördagkvällen</I>
Några av middagsdeltagarna på lördagkvällen

Kvällen avslutades med en trevlig och god middag och därefter
prisutdelning. Resultatet i tävlingen var inte så där översig på något håll visade det sig. Priser delades i alla fall ut till de som lyckades bäst.

<I>Peter Wingren får en minnesgåva av ordförande Bo Hansson</I>
Peter Wingren får en minnesgåva av ordförande Bo Hansson

Peter Wingren fick en av klubbens minnessaker som tack för allt jobb med Årsmötet. Detta var det tredje Årsmötet Peter arrangerar på fem år. Bra gjort.

Gösta Nilsson från Johanneshov fick en present som Årsmötets äldste deltagare. Han är åttioåtta år och still going strong.
Nästa dag var det dags att styra söderut igen. Ytterligare ett trevligt Årsmöte var tillända. Alla som deltog, det var extra många i år, tyckte säkert att det var trevligt, det tyckte i alla fall vi, min hustru och jag. 2005 ses vi igen och förhoppningsvis
blir vi ännu fler då.

Text av CG Olsson

1992 får Rover 220 Coupé turbomotor på 200 hk.

1888 - Amerikanske affärsmannen James E. Casey föds.