Årsmöte 2009

<I>Vacker utsikt på Tabergstoppen</I>
Vacker utsikt på Tabergstoppen

Redan klockan 15:00 kom den första P6 in på parkeringen, sedan fylldes det på med många fina Roverbilar från hela Sydsverige. Det kom ett fyrtiotal personer och ett tjugotal bilar.
På kvällen var det årsmötesförhandlingar och efter mötet så blev det en sittning i matsalen, där vi fick en underbar buffé samt skönsång av hotellvärden.
Kvällen avslutades med samling i konferasrummet för lite mingel och bilsnack.

Lördagen startade med en god och lång frukost. Klockan tio startade Rallyt med uppställning av alla bilar. Vi startade mot Huskvarna museum och körde genom ett skönt landskap med sjöar och gröna skogar. Under färden fick vi lösa våra tipsfrågor som var kluriga.

<I>Christer med kompis utanför
entrén till Huskvarnas museum.</I>
Christer med kompis utanför
entrén till Huskvarnas museum.

Framme i Huskvarna gjorde vi ett stopp för ett besök på museet som Huskvarna AB har iordningställt på fabriken. På museet fanns det allt från spisar till motorcyklar och vapen.
Vi tog en lång runda i museet och tittade på allt, sen blev det en kopp kaffe innan vi satte oss i våra Roverbilar

Färden gick vidare mot Tabergstoppen för lunch. Vägen upp till toppen var mycket brant, våra gamla bilar fick känna på att det bar uppför. Det kom lite oljerök från några bilar, men alla kom upp till toppen. Där fick vi en skön sittning med god mat och en underbar utsikt över Tabergsdalen och Jönköping .

Efter att vi fotograferat alla bilar och utsikten var det klart för nedfärd mot Jönköping och Huskvarna. Från Huskvarna körde vi på en nedlagd järnväg utmed Vättern mot ett mopedmuseum i Örserum. På museet fanns det allt från cyklar till motorcyklar, det var många som fick lite glans i ögonen när de stod framför en moped eller motorcykel som de hade kört i sin ungdom.

<I>Här gäller det att hålla tungan rätt i mun.</I>
Här gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Innan vi körde vidare mot Örserum tog vi lite kaffe och hembakad sockerkaka. Vi hade också en liten tävling, man skulle föra en ringnyckel runt en slinga utan att vidröra den. Om man kom i kontakt med slingan så gick ett billarm igång. Det var många som startade larmet!
Nu var snart dagen slut och vi körde mot Örserum för att våra bilar och vi själva skulle få lite avkoppling och en bit mat.

<I>Lite mingel i väntan på maten.</I>
Lite mingel i väntan på maten.

Kvällen startade med lite mingel ute på gräsmattan, det bjöds på cider med röda bär i glasen. Vi fick en vällagad middag med skönsång från kocken samt att hans fru berättade om Smålandsgården. Smålandsgården har sitt ursprung från en källa som kom fram när bönderna på orten sänkte sjön för att göra åkermark. Efter sänkningen så kom det fram en källa med ett klart vatten. Man började att dricka brunn vid denna källa . Det blev känt att det var ett bra vatten för hälsan. Det kom så många gäster till Örserum, som ville han någon stans att bo under tiden som de skulle dricka brunn. Då bestämdes det att man skulle bygga ett kurortshotell vid brunnen. Hotellet var klart 1932 och fick namnet Örserums Brunns och badanstalt.
Idag heter hotellet Smålandsgården.
Efter middagen var det genomgång av alla tipsfrågor och prisutdelning, sedan avslutade vi kvällen tillsammans och pratade om dagens upplevelse samt bytte adresser och telefonnummer. Man fick en del bra tips på bilar och delar från klubb-medlemmar. Kvällen gick fort snart var det dags att hoppa i säng för att få en skön sömn inför hemresan.

Söndagsmorgon. Samling i matsalen för en god frukost samt stark kaffe. Efter frukosten var det klart för hemfärd.
Texten är hämtad från Roverbladet.

Tack till Tomas Börjeson och CG Olsson som har tagit bilderna.

Se alla bilder här

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Rover i Rover

Visste du att

Under första världskriget 1914 till 1918 upphörde all civil produktion hos Rover.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

I think there is a world market for maybe five computers.

Thomas Watson, Chairman of IBM, 1943

Dagen i historia

Idag - Onsdagen den 24 April 2024
Vega

1990 - Rymdtelelskopet Hubble sköts upp ombord på rymdfärjan Discovery.