British Spring Meet 2013

Detta verkligt trevliga evenemang hade premiär i trakten av Kinnekulle
helgen 1-2 juni 2013.


<i>Några "åskådare" på Kinnekulle Ring</I>
Några "åskådare" på Kinnekulle Ring

Lördag 1 juni och solen flödade från en molnfri himmel - detta lovade gott! Drygt fem km på E20 räckte innan vi svängde av i Lugnås och fortsatte på en liten, kurvig och omväxlande väg över Bredsäter. Vid Forshem började det se kuperat ut framför oss - Kinnekulle var nära!
I Gössäter blev det tvärbroms då vi såg dagens första brittiska bilar - Morris Minor och Jaguar XJS. Båda var norskregistrerade och dammiga så vi antog att de inte skulle med på helgens begivenheter.
Nu började vägen stiga och växtligheten förändrades. Stenmurar och hus var delvis byggda av lokal kalksten, vilket påminde om Öland eller varför inte England?


<i>Hans Örtlund<br>hälsar välkommen</I>
Hans Örtlund
hälsar välkommen


Vi anlände till mötesplatsen vid den högt belägna Kinnekullegården. Utsikten var milsvid eftersom Kinnekulle som högst når drygt 300 möh. Vi var tidiga (ovanligt) och bara två bilar fanns på plats - en 50-tals MG TD och en Jaguar E-type. Bara några minuter efter att vi hälsat började bilarna rulla in i en ganska jämn ström. Bland de mer "folkliga" fanns en Morris Minor Traveller och en Austin A30, medan Triumph var representerade av både Spitfire, TR6 och Stag. Jaguarer var klart vanligaste märke med många XJ, XK och E-Type av olika modeller.


Rover fanns det tyvärr bara tre - samtliga 75:or från RCoS (Hans Örtlund, Bengt och Barbro Haverby samt Anna och undertecknad). Bland övriga brittiska fordon fanns bl a MG och Lotus.


<i>Trippel i Rover 75</I>
Trippel i Rover 75

Klockan började dra sig mot elva och Hans lyckades formera en blandad brittisk fordonskolonn, varefter vi sakta rullade nedför berget, på små vägar. Takten var lugn, alla hann med och vi hade tid att njuta av de vackra omgivningarna.


<i>Munkängarna - en vit och grön matta av Ramslök!</I>
Munkängarna - en vit och grön matta av Ramslök!

På vägen ner mot Råbäck kändes i luften en märkbar doft som jag tidigare bara känt en gång i livet! Det luktade Ramslök och i en skogsglänta på Munkängarna var marken alldeles vit av den blommande löken - en unik upplevelse.


<i>Några skönheter framför Hällekis Säteri!</I>
Några skönheter framför Hällekis Säteri!

Vid Hällekis Säteri hade vi fått tillstånd att parkera på gräsmattan och kände oss som VIP-gäster. Sedan följde en guidad visning av egendom, stall, trädgård och park. Guiden var väl påläst och lyckades engagerat berätta en hel del intressant, men ändå hålla tiden så att vi inte missade lunchen. Denna bestod passande av bl a Ramslökssoppa - tala om närodlat! Det blev tillfälle till trevliga lunchsamtal innan "uppsittning" mot nästa mål som var "Kinnekulles Grand Canyon".


<i>Kinnekulles skiktade historia</I>
Kinnekulles skiktade historia




I det stora kalkstensbrottet lär man under knappt 100 år ha brutit 80 miljoner ton kalksten innan arbetet avslutades 1979. Närmare 40 meter höga lodräta brottytor visar tydligt de skiktade bergarterna, som är några hundra miljoner år gamla.


För andra gången denna dag passerade vi Gössäter och nu fotades Minor och XJS innan vi fortsatte på de små vägarna mot Kinnekulle Ring.


<i>Morris Minor Cab Custom - liten läckerbit</I>
Morris Minor Cab Custom - liten läckerbit

Här gavs en kort historik utomhus, som tyvärr var svår att uppfatta pga motorljudet från banträningen. Vi fick istället tillåtelse att köra upp våra bilar till en bra utkikspunkt intill banan. Där vi fick se ett antal BMW, av olika modeller och varierande racinganpassning.


<i>En s k Rosettsten i Husaby Kyrka</I>
En s k Rosettsten i Husaby Kyrka


Dagens sista programpunkt blev besök vid Husaby Kyrka. Den berömda kyrkan är från 1100-talet och dess höga försvarstorn är ändå äldre. I kyrkans närhet lär Sveriges förste kristne kung, Olof Skötkonung, ha döpts. Detta och en hel del till fick vi veta av vår guide innan det var dags att avsluta programmet. Några deltagare åkte hem, eftersom de bara var med på lördagens utflykt.


<i>Gjutjärnsurna i storformat <br>Jula Hotell</I>
Gjutjärnsurna i storformat
Jula Hotell




Vi andra, med Hans Rover 75 i spetsen, lämnade Kinnekulle och fortsatte, via herrgården Mariedal samt Lundsbrunn, till Jula Hotell i Skara där våra rum väntade. Just kombinationen speciell natur, fin historisk bebyggelse samt härliga vägar har redan gjort Kinnekulle till en av våra favoritplatser i Sverige - hit kommer vi förhoppningsvis snart tillbaka!


Söndagsmorgonen 2 juni var solig, men den lokala väderprognosen lovade regn under eftermiddagen. Avfärd efter frukost var bestämd till strax efter nio, men blev lite försenad. Ytterligare några bilar med besättningar gjorde oss sällskap - varav en med tysk ägare. Carl-August Buening hade en av helgens största bilar - en Jaguar 420G (efterföljare till Mk.X) i härligt originalskick och faktiskt köpt i Sverige.


<i>420G är en imponerande Jaguar.</I>
420G är en imponerande Jaguar.

Den brittiska konvojen rullade i sakta mak in mot Skaras centrum, där vi rundade den imponerande domkyrkan och orsakade en hel del uppmärksamhet bland besökare och ortsbor. Vi körde sedan väg 184 där en äldre LandRover anslöt sig till vårt sällskap.


<i>Spikens fiskehamn har inget "rökförbud".</I>
Spikens fiskehamn har inget "rökförbud".

I Lidköping passerades bl a Rörstrands fabriker innan vi åkte gamla vägen mot Läckö Slott. Nu var målet egentligen inte Läckö Slott utan fiskehamnen Spiken längst ut på Kållandsö.
Vid Spiken väntade guiden Hans Kongbäck, som antagligen är en av de mest kunniga personerna på Vänerns natur och djurliv. Han berättade om fisket och att Spiken faktiskt är en av Europas största insjöhamnar.


<i>Jensen Interceptor FF - en av få</I>
Jensen Interceptor FF - en av få

På parkeringen fanns ett par snygga men customiserade Morris Minor då vi anlände och när vi åkte gjorde en fin Jensen Interceptor FF oss sällskap - ingen dussinbil precis!


<i>Läckö Slott</I>
Läckö Slott

Ett par kilometer senare syntes Läckö Slott i fjärran.

Även här hade Hans fixat specialtillstånd att parkera på gräset framför slottet. Nu var det hög tid för lunch och bord var bokat på det splitter nya Naturum som döpts till Victoriahuset, eftersom det är symbolisk gåva till prinsessan.


<i>Läckert på Läckö</I>
Läckert på Läckö

Efter lunch blev det ännu en proffsig guidning varefter vår intressanta rundvandring slutade i slottsbutiken, där vi alla tackade Hans för en riktigt välarrangerad och intressant helg. Själva hade vi dessutom träffat många trevliga bilmänniskor med gemensamma intressen. Eftersom i stort sett allt ingick i helgens arrangemang (tanka bilarna fick vi faktiskt göra själva) tycker vi att det dessutom var klart prisvärt.
Vi hoppas att det blir en repris 2014 - vi anmäler oss gärna!
Till dess ser vi fram mot British Motor Meet i Hjo i augusti. Glöm inte att anmäla dig snart - kanske ses vi där?


Fler bilder


Text & Bengt Alfredsson
Foto Bengt Alfredsson & Chris D Magnusson

Tillbaka till tidigare träffar

Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2024-12-16

Mälardalsmöte December 2024

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Rover i Rover

Rover i Rover

Visste du att

Årsmötet är Rover Club of Swedens högsta beslutande instans.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Jag vill inte vara medlem i en klubb som kan tänka sig sådana som mig som medlemmar.

Groucho Marx

Dagen i historia

Idag - Lördagen den 21 December 2024
Tomas

1937 - Disneys Snövit och de sju dvärgarna har premiär i USA som världens första animerade långfilm i färg.
Källa: Wikipedia